Zúčastněte se studentské soutěže Spotřeba pro život 2020

25. únor 2020
Soutěže a olympiády
Autor článku: Jana Cenková
Zúčastněte se studentské soutěže Spotřeba pro život 2020

Studenti se letos již podvanácté utkají v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež, a to v rámci soutěže Spotřeba pro život.

Tento rok musí prokázat své znalosti ohledně bezpečného a odpovědného chování na internetu, tedy třeba při nakupování v e-shopech či užívání sociálních sítí. Neodmyslitelnou součástí je i schopnost odolat šířeným dezinformacím. Vítězné týmy se za odměnu podívají do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku.

Soutěž každoročně vyhlašuje spotřebitelská organizace dTest. Jejím posláním je poskytnout spotřebiteli komplexní spotřebitelský servis. Soutěž je vyhlášena pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, Českého telekomunikačního úřadu a místopředsedy Evropského parlamentu Marcela Kolaji.

Motto soutěže: Kdo chce nakupovat bezpečné a kvalitní výrobky či služby, měl by být schopný si k nim informace najít, ověřit a využít.

Ceny pro vyhodnocené soutěžní kolektivy

Vyhodnoceno bude pět soutěžních časopisů, jejichž tříčlenné redakční týmy obdrží věcné ceny věnované vyhlašovatelem soutěže a jejími podporovateli.

První tři redakční týmy získají spolu se svými koordinátory jako cenu zájezd do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku věnovaný místopředsedou Evropského parlamentu Marcelem Kolajou. Program exkurze, která se uskuteční v první polovině října 2020, bude upřesněn na počátku nového školního roku 2020/2021.

Každá škola zapojená do soutěže obdrží zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok.

Podmínky soutěže

Soutěž je vypsána pro studenty gymnázií a středních škol, vyšších odborných škol a žáky odborných učilišť, mohou se jí ale účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit.

Každý soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých. Počet, věk a profesní zaměření konzultantů podmínky soutěže neomezují.

Soutěží se v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež zaměřeného na zpracování vlastních rozborů poznatků a zkušeností získaných v rámci vyhlášeného nosného tématu, včetně vypracování souvisejících testů výrobků či služeb. Soutěžní časopis má v tištěné podobě formát A4, osm až dvanáct číslovaných stran obsahu a čtyři strany samostatné obálky; na titulní straně se uvede logo časopisu, jeho název a vydavatelské údaje, na poslední straně pak tiráž se jmény autorů. Dodržení vymezeného rozsahu a tištěné formy časopisu je předpokladem pro zařazení do hodnocení.

V případě použití převzatých materiálů musí být vždy uveden zdroj těchto materiálů a převzaté materiály by neměly tvořit většinu obsahu časopisu.

Doporučený postup

Bez počítače a internetu se dnes obejde málokdo. Právě ve světě financí, nakupování a sociální interakce se online přístup stal takřka přirozeností. Jenomže e-shopy, sociální sítě, banky a jejich klienti nejsou jediní, kteří se pohybují po sítích. A i když v poslední době slýcháme o hackerech spíše v souvislosti se špionáží a útoky na servery různých vlád a agentur, neznamená to, že by naše konta a účty zůstaly v bezpečí. Pojmy jako třeba phishing či hromadné zasílání podvodných e-mailů ze slovníků počítačové bezpečnosti jen tak nezmizí.

V rámci zpracovávaného soutěžního časopisu se soutěžící musí pokusit své čtenáře seznámit s tím, jaká rizika číhají na jejich počítač a je samotné při neodpovědném počínání. Vysvětlit jim, že záleží na nich, kolik dvířek za sebou nechají při procházení internetem otevřených. Měli by čtenářům poskytnout návod, jak utěsnit alespoň základní bezpečnostní skuliny domácích počítačů, tabletů nebo chytrých telefonů.

Soutěžící by měli čtenářům třeba vysvětlit, co je to firewall a co antivirový program. Před čím je mají chránit a jak vlastně fungují. Ukázat jim, že za podobné programy nemusí vynakládat horentní sumy, ani věnovat přehršel času jejich nastavení. Měli by čtenářům poradit, jak se na internetu chovat bezpečně, a nasměrovat je k odpovědnému užívání internetu.

Hodnocení

Soutěžní časopisy bude hodnotit odborná porota, jejíž hodnocení bude vycházet z následujících kritérií:

  • nápad,
  • odbornost,
  • vzhled časopisu,
  • celkový dojem.

Organizace soutěže

Doručení soutěžních časopisů je nezbytné zajistit na adresu: dTest, o.p.s., Černomořská 419/10, 101 00 Praha 10 – Vršovice, nejpozději do 31. května 2020.

Výsledky soutěže budou zveřejněny nejpozději 12. června 2020 na webových stránkách www.spotrebaprozivot.cz.

Vyhodnocené soutěžní kolektivy budou rovněž informovány přímo. S žádostmi o doplňující informace k soutěži je možné se obracet na oddělení péče o zákazníky dTestu, e-mail: spoluprace@dtest.cz, telefon: 241 404 922.

Účastí v soutěži dávají autoři souhlas pořadatelům soutěže s nekomerčním využitím předaných materiálů k propagaci soutěže a spotřebitelské problematiky. Termín vstupu do soutěže není časově omezen. Podmínkou pro zařazení do hodnocení je pouze dodržení termínu dodání soutěžních časopisů.