Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Když je jídlo problém

Jídlo je prostě nutnost. Nevyhnutelně. jíst musíme, bez něj bychom zemřeli.. To jsou věty, které se zdravému člověku, kterého netrápí poruchy příjmu potravy, zdají samozřejmé. Ale pojďme se podívat do světa, když tomu tak není..

Mezi poruchy příjmu potravy bezpochyby patří různé onemocnění jako je záchvatovité přejídání, bigorexie nebo ortorexie, ale nejčastěji mluvíme o mentální anorexii a bulimii. Může postihnout kohokoliv z nás v dětském i seniorském věku, ale většinou se objevují u žen a v období dospívání. U dětí nebezpečí vzniku těchto poruch se v posledních letech zvyšuje. Ikdyž se vzájemně od sebe liší, jedno mají společné: neustále musíte myslet na jídlo, tělesnou hmotnost a dietu.

Mentální anorexie je nejčastější poruchou příjmu potravy

Jedná se spolu s bulimií o psychiatrickou diagnózu. Lidé, trpící anorexií -sebehladověním úmyslně až sebetrýznivě snižují svou hmotnost jakýmkoliv způsobem. Vyhýbají se jídlu, nadměrně cvičí, užívají projímadla ve vysokém množství, vyvolávají zvracení apod.. Svým chováním si způsobují postupně zdravotní komplikace jako je ztráta menstruace, u dětí a dospívajících dochází k zabrždění růstu. Zdravotní stav se postupem času zhoršuje. Dochází k poškozování těla a ničení orgánů nejen zevnitř, ale také navenek. Objevuje se zvýšené ochlupení  a zažloutnutí pokožky, deprese. Lidé trpící anorexií se neustále zabývají strachem z tloušťky, vidí své tělo zkresleně, častokrát vnímají mít minimální hmotnost jako svou osobní povinost, uzavírají se sami do sebe. Jedná se o duševní poruchu s nejvyšší úmrtností.

Mentální bulimie

Mentální bulimie se častokrát vyskytuje po zkušenostech s mentální anorexií. Jedná se o neustálé zabývání se jídlem,  přejídáním se velkým množstvím potravin během krátkého času s následným zvracením tak, aby možnost živin dostat se do těla byla minimální. Období přejídání se a zvracení naopak střídá období nejezení vůbec. Také všudypřítomný strach z tloušťky, deprese, výčitky a neustálé srovnávání se z ostatními je velmi časté a typické.

Co může být příčina vzniku poruch příjmu potravy? Přesné a jasné příčiny a důvody vzniku poruch nejsou jasně dány. V souvislosti s nemocemi mluvíme o vzniku tzv. Kultu krásy. To, co považujeme za krásné a moderní je výsledkem činnosti novinářů a módních návrhářů a to je třeba si uvědomit. Jsme vystaveni tlaku jak vypadat, jak se oblékat, co moderního kupovat. Například modelky před Twigi měly krásně plné ženské tvary, po ní už jen dlouhé nohy. Jsme doslova masírováni médii a jsme ochotni se tomuto přizpůsobovat. Když se podíváme do historie krásy, objevíme Věstonickou Venuši, křehké gotické vyzáblé ženy se světlou pletí, renesanční a barokní postavy na dnešní dobu velmi boubelaté, a ženy až do konce 19.století jako „krev a mlíko“.  A pravděpodobně módní svět potřeboval změnu, tak se uchytila právě Twigi..

Rizikovým faktor je nespokojenost se svým vzhledem, nedostatečné sebehodnocení a nízké sebevědomí

Rizikové faktory vzniku poruch příjmu potravy jsou u lidí, kteří jsou nespokojeni se svým vzhledem, mají nedostatečné sebehodnocení a nízké sebevědomí. U osob, které jsou v prostředí neustálé kritiky ať ze strany přátel či zaměstnání.  Objevují se v rodinách, kde jeden z rodičů trpí poruchamy příjmu potravy. Obecně v rodinách kde jsou napjaté vztahy, nefungují sociální vazby nebo dochází k týrání či sexuálnímu zneužívání. Ale také u lidí, kteří drží různé diety.

Jisté je, že snížit riziko vzniku onemocnění u sebe a ve svém okolí můžeme. Tím, že budeme pracovat na svém zdravém sebevědomí neboli sebepřijetí. Budeme znát svou hodnotu, své silné i slabé stránky. Přijmeme věci, které na sobě změnit nemůžeme a naopak změníme to, co můžeme.Tím, že se budeme snažit udržovat zdravé sociální vazby, přátelství a zdravý životní styl, budeme mít oporu ve svém okolí.

Jako rodiče můžeme pro své děti udělat to, že budeme povzbuzovat jejich originalitu a osobnost. Budeme jim ukazovat životní hodnoty, které nejsou zaměřeny jen na výkon a vzhled, jako jsou např. rodina, přátelství, zdravé sebeovládání, umění, krásy života apod..

Jak si můžeme sami pomoci, pokud si přiznáme, že máme k jídlu nezdravý vztah? Ideální je se obrátit na odborníka přes výživu se zkušenostmi, praktického lékaře, psychologa, psychiatra nebo nutričního terapeuta.. Existují také krizové telefonní linky, které se zabývají primárně poruchami příjmu potravy. Tam nalezneme porozumění a rychlou odbornou pomoc.

Neztrácejte odvahu začít znovu​

V případě, že kontaktovat odborníka ve vašem případě prozatím nepřichází v úvahu, můžete sami ze své vůle postupně měnit jídelníček. Buďte k sobě pravdivý a zapisujte si do deníku to, co opravdu sníte a v jakém množství. Snažte se rozlišovat co vám říká váš zdravý rozum a co se snaží podsouvat vaše anorexie nebo bulimie ze které se snažíte léčit. Nezdravým myšlenkám „zbytečně se cpeš“, „žereš a budeš hnusná“ nebo  „vyzvracej to než z toho stloustneš“ nevěnovat pozornost a snažte se jimi nezabývat. Začněte jíst pestře a pravidelně s co nejkratšími přestávkami, pomalu zvětšujte porce. Jidlo si rozdělte do několika malých porcí denně: snídaně, dopolední svačina, oběd, odpolední svačina, večeře, případně druhá večeře. Při sestavování jídelníčku se inspirujte Pyramidou nebo talířem zdravé výživy, Atlasem porcí. Průběžně občas zařazujte místo nízkotučných produktů např. smetanové, kuřecí maso a ryby občas nahrazujte např. masem hovězím. Pokud se vám tyto kroky i přes výčitky podaří, věřte, že to dokážete! Zmizení váhy, kalorických tabulek apod. z vašeho bytu je také dobrá věc, kterou můžete udělat.

I když se vám stane, že to, co jste si předsevzali, nezvládnete a nevydržíte, neztrácejte odvahu začít znovu. Je to cesta k uzdravení.

Líbí se mi již dávno vysloveno Hippokratem: "Vaše potrava je lék“.  Užívejme ho ve vhodném složení a správných dávkách!


Autor: Věra Hartigová
Vložil/a: Radka Evjáková