Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Co je potřeba vědět o spánku

Spánek patří mezi základní fyziologické procesy, který má významný vliv na naše zdraví. Je nepostradatelný. V tomto útlumově-relaxačním stavu organismu dochází ke změně činnosti mozku, regeneraci nervového systému. 

Většina dospělých potřebuje sedm až devět hodin spánku. Se stárnutím spíme méně a mění se struktura spánku a doba setrvávání v jeho hlubších fázích. V současné moderní době se často oddělujeme od přirozeného procesu spánku užíváním umělého osvětlení, léků, povzbuzujících látek (kofeinu), což nám umožňuje ovlivňovat dobu spánku a bdění.

Lékaři a vědci zkoumají strukturu a funkci spánku, aby pochopili mechanismy poruch spánku a jejich léčbu. Spánkový deficit totiž vede ke zhoršení pracovního, studijního (intelektuálního) výkonu, zkoumá se také vliv dobrého spánku na délku života, obezitu, léčbu chorob, psychickou a fyzickou kondici obecně.

Mozek se obvykle nachází ve třech fyziologických stavech – bdělost, NREM spánek a REM spánek, který se vyznačuje rychlými pohyby očí. Když usínáme, vstupujeme do nejlehčí fáze spánku, poté přecházíme přes další fázi do hlubšího spánku s pomalými EEG vlnami. Ta je nutná k tomu, abychom se cítili odpočatí. Dochází ke snížení svalového napětí, ztrátě vědomí, upevňování paměti na data a události. Poté vstupujeme do REM spánku (dospělí se do ní v průběhu noci dostávají každých 90-120 minut). V této fázi se nám zdají sny, naše svaly jsou paralyzované, což nás chrání před úrazy během spánku. Zvyšuje se přísun krve do mozku, přechodně je omezená naše schopnost ovládat tělesnou teplotu, dochází k pročištění paměti (posílení paměti významných podnětů a odstranění podnětů slabých). V dospělosti trávíme v této fázi 20-25 procent času, úseky REM fáze se opakují 4-5 krát v průběhu noci. Se stárnutím se doba spánku zkracuje, je lehčí a snadněji narušitelný.

K čemu všemu je užitečně dobře se vyspat

Spánek je důležitý pro paměť, učení, pocit odpočinku a zdraví. Regeneruje rozumové funkce, ovlivňuje myšlení, naše výkony ve škole či práci. Během spánku se uvolňuje růstový hormon, spánek je nezbytný pro imunity, obranyschopnost organismu.

Spánek má vliv na naši psychickou kondici. Hluboký spánek obecně pomáhá regenerovat celé tělo v obdobích zdraví, nemoci, hladovění nebo růstu.


Americká společnost National Sleep Foundation (NSF) realizovala rozsáhlý průzkum týkající se spánku a jeho vlivu, na němž se podílelo osmnáct předních amerických kapacit z různých oborů. Odborníci v rámci zkoumání některá již dřívější tvrzení poupravili, přidali některá nová. Výsledky a stručná doporučení pro různé věkové skupiny najdete na webu:

Další výzkum potvrzuje, že spánek zlepšuje dětskou paměť:
http://vesmir.cz/2015/02/11/spanek-zlepsuje-detskou-pamet/

Autor: Magdaléna Lášková
Vložil/a: Radka Evjáková