Těžištěm výstavy Modrá barva v tradiční kultuře je představení různorodého a vzorově pestrého lidového textilu z jihovýchodní Moravy barveného indigem, se zaměřením na techniku modrotisku a šité batiky. Výstava však zahrnuje i další artefakty lidové výtvarné kultury, u nichž tradičně dominuje modrá barva, jako je keramika, dřevořezba, stavitelství apod. Autorkou této části výstavy byla etnografka Blanka Petráková.
Úvodní část expozice, věnovaná barvířským rostlinám a historii získávání modrého barviva z přírody, připravila botanička Petrou Hanákovou. Ta představuje v několika kapitolách experimenty s rostlinami obsahujícími modré barvivo, zejména s borytem barvířským, rdesnem barvířským a indigem barvířským.
Část věnovanou minerálům a horninám, z nichž se v minulosti získávaly přírodní modré pigmenty a barviva, zpracovala geoložka Andrea Dovicová a doplnila ji ukázkami z mineralogické sbírky Muzea jihovýchodní Moravy.
Výstava vznikla ve spolupráci s modrotiskovými dílnami ve Strážnici a v Olešnici. Vedle sbírky Muzea jihovýchodní Moravy čerpala expozice i ze sbírek Národního ústavu lidové kultury ve Strážnici, Městského muzea Valašské Klobouky, Vlastivědného muzea v Olomouci, Masarykova muzea v Hodoníně, Muzea regionu Valašsko a dalších institucí, ale také ze soukromých sbírek.
Výstava je doplněna ukázkami současného designu, který pracuje s technikami modrotisku, batiky a barvení indigem. Představuje práce studentů ateliéru Design oděvu při UTB ve Zlíně pod vedením Kristýny Petříčkové, modrotiskové modely textilních designérek Jany Kubínové a Alice Klouzkové, batikované obrazy Yvety Petráskové, modely japonské návrhářky Rie Ogawy, která spolupracuje s modrotiskovou dílnou ve Strážnici, interiérové doplňky z modrotisku vytvořené ve firmě Polstrin podle návrhů česko-americké designérky Petry Gupta Valentové, kyanotypie Lucie Horuckové a další artefakty.