Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Učení v novém školním roce - zjistěte, jak se správně učit
​​Nový školní rok právě začal a s ním i přísun učení a všech povinností, které je potřeba následujících měsících zvládnout. Po prázdninovém relaxu může být návrat do školy problematický, zvláště když jsme o prázdninách odpočívali a nijak paměť a koncentraci neposilovali. Nový rozvrh, přednášky a pak už zase písemky, zkoušení nebo celé zkouškové období. Školní koloběh je zase tady. Není třeba ale propadat panice a stresovat se, pomoci paměti a koncentraci se dá i přírodní cestou a správnou životosprávou. Někdy stačí jenom dobře začít den.
 
Určitě znáte ten pocit, kdy se ve škole ne a ne probudit, a to už může klidně být i poledne. Při večerním učením se vám zase zavírají oči a nejraději byste šli spát. A nakonec, když ulehnete tak spánek najednou nepřichází. Takovéto problémy každý rok popisuje celá řada studentů. Příčina většinou nebývá jen v nechuti do učení, ale často i ve špatném stravování nebo špatných učebních návycích.
 

Správný start dne jako základ

Základní je vždy to, jak den začneme. Rychlé vyběhnutí z postele, snídaně se stoji nebo dokonce za pochodu a odchod z domu nám na bdělosti a koncentraci příliš nepřidá. Důležité je vědět v kolik musíme vstávat a co nás následující den čeká. Bylo totiž zjištěno, že když jdeme spát s jasnou představou, v kolik další den budeme vstávat, tak se skutečně probudíme několik minut před tím než by zazvonil budík. Probudíme se zároveň i připraveni na celý den.
 
Vedle ranní hygieny je pak vhodná studená sprcha, která nás probere a stimuluje. Podstatný vliv na naši bdělost a myšlení má i strava, respektive snídaně. I když existuje celá řada názorů na stravovací návyky, rozhodně se doporučuje snídat, a to vydatně a hlavně v klidu. Ideální jsou ráno i teplé nápoje, především čaje. Naši bdělost a koncentraci můžeme podpořit i přírodní cestou, a to například tabletkou originální brazilské guarany, která obsahuje celá pomletá semena guarany. Navíc na rozdíl od kávy není pro studenty škodlivá a je dobře k sehnání ve zdravých výživách. O denní vitalitu a koncentraci by tak mělo být postaráno.
 

Správná strava pro lepší učení

Pokud se potřebujeme naučit, co nejvíce je vhodné myslet i na naši životosprávu a správné stravování. Jediný jogurt nebo jablko určitě k nejlepším studijním výkonům nepomůže. Na konci dne už budeme „bez šťávy“ a o nějakém večerním a nočním učením nemůže být ani řeč. Prostě už na něj nemáme sílu, a i informace, které bychom se naučili, v paměti dlouhodobě neudržíme.
Pro dobré učení nejsou vhodná ani těžká smažená jídla nebo střídání čokolády a chipsů. K večeru se pak nedoporučuje konzumovat příliš sladkostí a pití přeslazených bublinkových nápojů. Byť se to nezdá, tak vše má na koncentraci potřebnou pro učení vliv. Při studiu je nejideálnější jíst 4x – 6x denně leká jídla. Večere by pak měla mít zhruba poloviční porci oproti obědu.
 

Oddálení spánku při nočním učení

Život studenta je sice sladký, ale někdy pořádně náročný. Zkoušková období, neplánované písemky nebo zkoušení, na to vše je potřeba se připravit a dostat v krátkém čase do hlavy řady informací. V případě, že se čas krátí, blíží se doba zkoušky, snaží se studenti intenzitu studia ještě zvyšovat a naopak oddalovat a potlačovat spánek.
 
Káva nefunguje dlouhodobě a navíc kofein není pro organismus studentů příliš zdravý. Proto se snaží nacházet všemožné další „životabudiče“. Pomoci si při studiu mohou ale i přírodně bez zatěžování organismu, a to díky brazilské guaraně. Ta dodá energii, oddálí potřebu spánku, pomůže při koncentraci a podpoří mozkovou činnost - tedy vlastně vše, co studenti při náročném studování a nasávání informací potřebují. Další den se navíc díky ní necítí nevyspalí a bez energie.
 
Noční studium je vhodné i z psychologického hlediska. Bylo totiž zjištěno, že informace, které si opakujeme před usnutím, si následně pamatujeme mnohonásobně více, než kdybych se tutéž látku učili ráno.
 

Tipy pro lepší studijní výsledky

  • Vědět v kolik budeme vstávat a co nás čeká další den
  • Dbát na vydatnou snídani s teplými nápoji
  • Hlídat si životosprávu a správné stravování
  • Pokud nám to vyhovuje učit se těšně před spánkem, abychom si informace lépe zapamatovali
  • V případě, že potřebujeme oddálit spánek a více se soustředit, využívat produkty přírodního charakteru
  • Snažit se vyhnout kávě a chemickým přípravkům proti spánku
Lenka Netušilová
 
Autor:  
Vložil/a: Jana Vodáková