Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Analýza potřeb trhu práce

Jedním z velkých problémů českého školství je chybějící návaznost na trh práce a jeho predikci. Jaké obory považují zaměstnavatelé za nejperspektivnější?

 

Přehled oborů vycházejících z požadavků zaměstnavatelů v jednotlivých ekonomických sektorech:

  • Zaměstnavatelé v sekundárním sektoru považují za nejperspektivnější obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba a Stavebnictví, na třetím místě pak uvádějí obecně Řemesla.
  • Také v rámci terciárního sektoru považují zaměstnavatelé za nejvíce perspektivní obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba a Stavebnictví, na třetím místě však uváděli informatické obory.
  • Podle zaměstnavatelů v kvartérním sektoru jsou nejperspektivnější informatické a řemeslné obory, dále obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba a Stavebnictví.

Přehled profesních skupin vycházejících z prognózovaného vývoje:

Z hlediska prognózovaného vývoje je vhodné podporovat obory středního vzdělávání, jejichž absolventi se uplatňují v profesích:
 
  • Techničtí pracovníci v oblasti výpočetní techniky
  • Technici ve fyzikálních, technických a příbuzných oborech
  • Odborní administrativní, celní a daňoví pracovníci
  • Sociální pracovníci
  • Pečovatelé a pomocní ošetřovatelé
(v jednotlivých krajích je nutné zohlednit konkrétní situaci na regionálním trhu práce)
 

Přehled nejčastěji žádaných oborů:

  • Techničtí inženýři (stavební, elektro aj.)
  • Kuchaři, číšníci
  • Programátoři
  • Finanční experti, personalisté, reklama, marketing
  • Řidiči automobilů
  • Obchodní zástupci, pojišťovací agenti
  • Kováři, nástrojaři, soustružníci
  • Účetní, odborní referenti
  • Technici v "technických" oborech
  • Prodavači v obchodě

Z hlediska úspěšného přechodu absolventůze škol na trh práce je důležité vědět, jaké jsou potřeby a požadavky zaměstnavatelů. Každý z jednotlivých segmentů má svá specifika, která jsou dána odlišnými mechanismy výběru vhodných kandidátů na obsazení volných pracovních míst a orientací na rozdílné cílové skupiny. Nicméně komplexní pohled analyzující jednotlivé prvky ve vzájemných souvislostech umožňuje identifikovat společné rysy a hlavní tendence. 

Podrobnější informace nabízí webové stránky Národního ústavu pro vzdělávání.

 

Zdroj: www.msmt.cz

 

Autor:  
Vložil/a: Jana Vodáková