Startuje kampaň propagující výukové podklady ČNB k finanční gramotnosti

19. březen 2021
Výchova k podnikavosti
Autor článku: Česká národní banka
Startuje kampaň propagující výukové podklady ČNB k finanční gramotnosti

Česká národní banka (ČNB) zahájila kampaň informující o jejích aktivitách na podporu finanční a ekonomické gramotnosti. Středobodem celé kampaně je vzdělávací prezentace s názvem Osobní finance – aneb jak proplout bez nehody světem financí. Je určena pro žáky na druhém stupni základních škol, středoškoláky a zejména pro jejich učitele.  Doplňují ji totiž i metodické pokyny, které učitelům vysvětlují, jak s materiálem pracovat. Autory prezentace jsou manželé Luboš a Zlata Komárkovi z ČNB.

„Cílem kampaně je představit primárně učitelům ČNB jako jejich aktivního, nezávislého a relevantního partnera pro vzdělávání dětí v oblasti finanční gramotnosti a motivovat je k využití nově připravených podkladů od ČNB ve výuce. Mít na své straně finančně vzdělaného občana je ostatně důležité i pro nás, a proto se podpoře finanční a ekonomické gramotnosti v ČNB věnujeme dlouhodobě,“ uvedl guvernér Jiří Rusnok.

Tendr na propagační kampaň vyhrála pražská agentura SYMBIO, která stojí například i za kreativním konceptem vzdělávacího portálu Peníze na útěku. Na webovém portálu Seznam.cz byla vytvořena speciální webová stránka, kde se učitelé i veřejnost dozví spoustu zajímavostí a kde budou veškeré vzdělávací materiály k dispozici ke stažení. Zároveň se na ní zájemci budou moci zaregistrovat pro odběr dalších novinek v oblasti finanční a ekonomické gramotnosti.

„Věříme, že náš návrh postavit kampaň na platformě Seznam Native pomůže dostat výukové materiály ČNB k co nejvíce učitelům. Samotná stránka je navíc plná interaktivních prvků, aby ji učitelé mohli použít přímo při výuce nebo se u ní zabavili třeba rodiče s dětmi při domácí výuce. Malým bonusem ke kampani je speciální díl pořadu ‚Děti vs.‘ z produkce Televize Seznam, který ukazuje, jak na tom vlastně děti s finanční gramotností jsou,“ vysvětluje Martin Svetlík, kreativní ředitel SYMBIO Agency a autor konceptu.

Kampaň bude zaměřena především na učitele a rodiče. Hlavním sdělením je, že:

  • výuka finanční gramotnosti je zásadní právě ve věku, v kterém se žáci a středoškoláci nacházejí, a
  • díky materiálům ČNB mohou učitelé či rodiče dosáhnout s relativně malým úsilím velké změny.

Podle Luboše Komárka, náměstka ředitele sekce měnové a jednoho z autorů prezentace, je finanční gramotnost vhodné vštěpovat dětem už od útlého věku. Ve vlogu o finančním vzdělávání Čechů řekl, že „není nutné vědět, jaký je rozdíl mezi devizou a valutou. Podstatnější pro život je například správně zvážit výnos, riziko a likviditu při investování.“

Proč je kampaň potřeba?

Výuka finanční gramotnosti je od roku 2013 povinnou součástí vzdělávání na základních školách. Každá škola ale může k výuce přistoupit po svém. Některé ji začleňují do „tradičních“ předmětů – např. při výuce procentních počtů v matematice. V napjatých učebních plánech, které se ale už tak zpožďují kvůli distanční výuce, učitelé těžko hledají motivaci, čas a prostor, aby připravili ucelený blok, ve kterém by dětem předali alespoň základy finanční gramotnosti v nějakých souvislostech. Proto se ČNB rozhodla vytvořit stručný materiál, který se dá v rámci obvyklé časové dotace na finanční gramotnost na školách reálně stihnout.

Končí finanční a ekonomické vzdělávání prezentací?

Nikoliv. Jako doplněk prezentace a další součást „balíčku“ pro učitele vzniká také zcela nová série vzdělávacích videí s hlavním protagonistou v podobě člena bankovní rady Aleše Michla. Jejich témata vycházejí z webu Peníze na útěku – věnují se tedy jednotlivým životním událostem a budou vhodně upravena pro cílovou skupinu ZŠ a SŠ.

 

Zdroj: Česká národní banka, www.cnb.cz