Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Garry Raynolds, překlad Zdeněk Hrdina: Jak na prezentace
 
Umění prezentace není maličkost. Zde jsou rady odborníka na komunikace Garre Reynoldse v překladu Zdeňka Hrdiny.

 

1. Jednoduchost
 
Powerpoint vytváří slajdy v horizontální orientaci. Tento software byl vymyšlen proto, aby pomohl přednášejícímu zobrazit grafické informace, které by měly podpořit mluvčího vytvářet oporu prezentace. Slajdy nikdy nebyly myšleny, aby se staly "hvězdami show" (hvězdou je samozřejmě publikum). Lidé si přišli poslechnout TEBE a chtějí být vedeni nebo informování (někdy obojí) TEBOU a tvými informacemi. Nikdy nesmíš dopustit, aby tvoje zpráva a tvoje schopnost vyprávět příběh byla vykolejena zbytečnými, komplikovanými slajdy. Nic na tvém slajdu by nemělo být nikdy zbytečné.
Tvoje slajdy by měly mít množství "bílého místa". Nesmíš se nutit vyplnit prázdné plochy na svém slajdu logem nebo jinou zbytečnou grafikou, textovými poli, které nepomohou lepšímu porozumění. Čím méně nepořádku máš na slajdu, tím lepší vizuální dojem získáš!
 
2. Omez text a odrážky
   
Tvoje prezentace musí být přínosem pro publikum. Ale odrážka za odrážkou publikum nudí a je pro ně jen malým přínosem. A to nás přivádí k textu. Nejlepší slajdy jsou úplně bez textu. To může znít šíleně, když se podíváme na dnešní závislost na textových slajdech. Ale nejlepší prezentace ztrácí svůj význam bez tvého výkladu. Pamatuj si, slajdy jsou míněny jako PODPORA mluvčího, ne aby se mluvčí stal zbytečným.
 
Mnozí lidé často říkají něco ve smyslu: "Promiň, vynechal jsem tvoji prezentaci. Slyšel jsem, že byla výborná, můžeš mi poslat slajdy?" Ale jestli jsou to dobré slajdy, pak bez tebe budou k ničemu. Místo kopírování tvých slajdů je mnohem lepší připravit psaný dokument, který zopakuje nejdůležitější body tvojí prezentace. Publikum mnohem raději obdrží podrobné písemné podklady než pouhé kopie tvých slajdů. Pokud máš podrobné podklady pro publikum, dej jim je až po svém vystoupení.
 
A hlavně si pamatuj. Nikdy se neotáčej zády k publiku a nečti slovo po slově! 
 
  
 

3. Omez přechody a animace

 
Používej animace prvků a přechody snímků s rozumem. Animace (např. odrážek) by neměly být na každém slajdu. Jednoduché smazání obsahu zleva doprava je dobré, ale třeba pohyb nebo přílet jsou příliš zdlouhavé a pomalé (a přesto se to dodnes používá). Posluchače to začne rychle nudit, když musí snášet animace na jednom snímku za druhým. Na přechody mezi snímky nepoužívej víc než 2-3 rozdílné typy efektů a nedávej přechod mezi všechny snímky.
 
4. Používej kvalitní grafiku
 
Používej kvalitní grafiku včetně fotek. Můžeš si vytvořit vlastní fotky svým foťákem, použít profesionální balíky fotek nebo použít množství kvalitních fotek dostupných na internetu (samozřejmě s důrazem na autorská práva). Nikdy nezvětšuj fotku s malým rozlišením, aby ti to sedělo do vzhledu - tím ji ještě víc degraduješ.
 
Vyvaruj se používání klipartů nebo podobných kreslených tvarů. Znova, pokud to umí tvůj program, publikum to vidělo milionkrát v minulosti. To možná mohlo být zajímavé v roce 1993, ale dnes přidávání takových prvků ukazuje akorát neprofesionalitu prezentujícího. Samozřejmě mohou být výjimky, ale používej to s rozumem.
 
5. Používej šablony, ale nepoužívej standardní Powerpointové
 
Samozřejmě, že je potřeba mít nějaký trvalý vzhled v průběhu prezentace. Ale většinu šablon obsažených v Powerpointu vidělo tvoje publikum nesčetněkrát. Tvoje publikum očekává unikátní prezentaci s novým (minimálně pro ně) obsahem, proč by ostatně jinak chodili? Žádné publikum nebude nadšeno z "průmyslově vyrobené" prezentace a musíme se vyvarovat takových prostředků, jako jsou Powerpointové šablony, které jen napovídají, že tvoje prezentace bude asi nudná.
 
Můžeš si udělat vlastní pozadí, které by víc odpovídalo tvým potřebám. Pak můžeš uložit powerpointový soubor jako šablonu návrhu (.pot) a nová šablona se bude nabízet mezi ostatními šablonami od Microsoftu pro budoucí využití. můžeš si také pořídit profesionální šablonu online (např. www.powerpointtemplatespro.com)

 
6.Používej vhodné grafy
 
Vždy se sám sebe zeptej: "Jak moc deailní to potřebuju?" Prezentující se obvykle snaží dostat příliš moc dat do svých grafů. Je několik způsobů, jak zobrazovat data v grafické podobě, tady je několik myšlenek, které by sis měl zapamatovat.


 
 Výsečové grafy - Používají se, když chceme zobrazovat procenta celku. Omez počet částí graf na 4-6, nejdůležitější část grafu zvýrazni barvou nebo vytažením z "koláče. 


Sloupcové grafy - Používají se, když chceš ukázat změnu v čase. Nejlepší je omezit počet sloupců na 4-8.
  
 
Pruhové grafy - používají se na porovnání množství. Například na porovnání prodejů ve čtyřech částech firmy.


Spojnicové grafy -
používají se na demonstraci trendu. Třeba tady je jednoduchý spojnicový graf, který ukazuje, že naše prodeje rostou každým rokem. Trend je dobrý. Šipka se do slajdu dostane později,aby podpořila pointu: Naše budoucnost vypadá dobře.
7. Používej správné barvy
 
Barvy evokují pocity. Barvy podporují emoce. Správná barva může pomoci přesvědčit a motivovat. Studie potvrzují, že vhodné použití barev může zvýšit zájem a vylepšit porozumění a udrží zájem posluchače. 
 
Nemusíš být zrovna expertem v teorii barev, ale je dobré o tom aspoň něco vědět. Barvy můžeme rozdělit do dvou základních kategorií: studené barvy (třeba modrá nebo zelená) a teplé barvy (oranžová nebo červená). Studené barvy nejlépe fungují na pozadí, protože navozují pocit, jakoby ustupovaly zpět. Teplé barvy se obecně nejlépe hodí na objekty v popředí (typicky text), protože navozují pocit, že se k nám přibližují.. Není proto překvapivé, že většina powerpointových šablon obsahuje modré pozadí a žluté písmo. Nemusíš se samozřejmě nutit do používání takových šablon, ale je vhodné používat nějakou takovou kombinaci barev. 
 
Pokud budeš prezentovat v nějaké tmavé místnosti, potom velmi dobře funguje tmavé pozadí (třeba tmavě modrá, šedá apod.) s bílým nebo světlým textem. Pokud ale budeš ve světlé místnosti (nebo budou rozsvícena světla), pak mnohém lépe funguje bílé pozadí s černým nebo tmavým písmem. V místnostech s větším množstvím světla pak tmavé pozadí a světlé písmo vede většinou k fiasku, ale tmavé písmo na světlém pozadí udrží vizuální pozornost lépe.
 
8. Vyber si správné písmo
  
Fonty nám samy o sobě tvoří texty, takže bychom jejich výběru měli věnovat pozornost. Používej jeden font během celé prezentace a nepoužívej víc než dva doplňující se fonty (třeba Arial a Arial Bold). Měl by také být jasný rozdíl mezi patkovým písmem (třeba Times New Roman) a bezpatkovým písmem (Helvetica nebo Arial). Patková písma se hodí na takové dokumenty, kde je hodně textu. Patková písma se lépe čtou při malé velikosti písma, ale u prezentací na obrazovce se člověk může ztratit kvůli většinou horšímu rozlišení na projektoru. Pro prezentace jsou lepší bezpatková písma, ale snaž se vyvarovat profláknuté Helvetice. Často používám Gill sans, což je něco mezi patkovým a nepatkovým písmem a je to takové profesionální, příjemné písmo. Bez ohledu tvoji volbu písma musíš zajistit, aby se text dal přečíst i ze zadní části místnosti. 
 
9. Používej audio a video 
 
Pokud je to vhodné, použi audio a video. Využití video klipů k tomu, aby s ukázal konkrétní příklady aktivuje kognitovní procesy, což je přirozený způsob, jak se lidé učí. Můžeš používat videoklipy přímo v Powerpointu bez toho, abys opouštěl aplikaci a pouštěl DVD přehrávač. Videoklipy nejen lépe ukazují tvoji myšlenku, ale také slouží ke změně tempa a zvyšují zájem publika. Můžeš také používat audioklipy (třeba rozhovory). Čeho se ale vyvaruj, tak jsou různé zvukové efekty, které jsou obsaženy v Powerpointu (jako třeba siréna nebo potlesk při přechodu snímků). Použití takových efektů je podobné jako u animací a určitě tím ztrácíš důvěru publika. 
 
10. Věnuj čas uspořádání slajdů
 
Lidé lépe pochopí informaci, když ji dostávají po malých dávkách, což také odpovídá principu oddělování v teorii učení. Když přejdeš ze zobrazení snímků do zobrazení řazení snímků, tak si zkontroluj, jak logicky plyne tvoje prezentace. Tady si můžeš třeba jeden slajd rozdělit do více nebo ho posunout v prezentaci, tak aby to bylo přirozenější a logičtější. Také se snaž najít vedlejší prvky vizuálních dat (typicky grafů), které by měly být odebrány, aby data byla jasnější na pochopení a zlepšila se komunikace s publikem.

Přeloženo z webového článku mezinárodně uznávaného odborníka na komunikaci Garre Reynoldse. 
 
 
Autor: Zdeněk Hrdina, OA UH
Vložil/a: Jana Horáková