Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Rozpoznávání fake news jako globální dovednost
Andreas Schleicher, ředitel odboru vzdělávání OECD, vysvětluje pro BBC, proč a jak by měly školy učit žáky rozpoznávat falešné zprávy, tzv. fake news. Uvádí, že měření globální kompetence bude součástí dalších mezinárodních testů PISA.

Studenti by se podle něj měli umět orientovat v digitálním prostředí a odhalovat nespolehlivá prohlášení nebo nepravdivé zprávy. Potřebují k tomu vystoupit ze své sociální bubliny a setkávat se i s jinými názory. Mladí lidé musí vědět, že něco jako falešné zprávy existuje, že u každé novinky musí kriticky hodnotit, jestli je pravdivá, nebo ne, a musí vědět, jak si pravdivost mohou ověřit.

Písemné testy PISA zahrnující měření globální dovednosti budou představeny v roce 2018. Mají vyhodnotit, na kolik jsou mladí lidé připraveni na různorodý a vnitřně propojený svět, a to posuzováním jejich schopnosti vidět svět z různých perspektiv, cenění si jiného názoru nebo otevřenosti k odlišným kulturám.

Jak jsou takové dovednosti důležité, ukazuje Schleicher na mladých Evropanech odcházejících bojovat za tzv. Islámský stát. Snaha udělat z multietnických států území jedné kultury je podle něj důsledek přesvědčení, že jen „můj názor je jediný správný“. Lidé nejsou připraveni setkávat se s odlišností a nevidí ji jako něco pozitivního. Monokulturní naladění mohou podporovat sociální sítě, na kterých si lidé vytváří skupiny přátel a známých se stejnými názory.

Ale právě sociální sítě mají potenciál to změnit – namísto algoritmů pro vyhledávání podobně smýšlejících lidí, by mohly vytvářet bezpečný prostor pro diskuzi. Otevřené a různorodé společnosti produkují podle Schleichera ty největší talenty, jak tomu bylo např. v renesanci, kdy lidé běžně migrovali po celé Evropě.

Celý text si můžeze přečíst v článku Schools should teach pupils how to spot 'fake news.


Zdroj: Scio, www.scio.cz



Autor: Scio.cz
Vložil/a: Jana Vodáková