Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Lekce z mediální gramotnosti na vlastní kůži
Víte, co jsou to fake news? Poznáte hoax? Dokážete se orientovat v „době postfaktické“? Odpovědi na tyto otázky přináší workshop připravený Člověkem v tísni. Co inspirativního se na něm dozvíte? Jakým způsobem je možné posilovat mediální gramotnost (nejen) dětí?

Bez dalších komentářů dostanete k přečtení článek „Pokud je to pravda, nastane šok. Rozdělení ČSFR v roce 1992 je zřejmě neplatné!“. Chvíli se s ostatními účastníky na sebe nechápavě díváte, pak začnete článek číst a říkáte si „Co to má být? To zní nějak divně! A nejen zní, ale i vypadá. To přece nemá s realitou nic společného. Ale co přesně mi na tom nesedí?“. V ten moment vstoupí do děje průvodci, rozdělí účastníky do skupin a zadají každé skupině úkol zodpovědět jednu z tzv. 5 klíčových otázek Kdo?, Co?, Komu?, Jak?, Proč?. Takže začnete přemýšlet, analyzovat, diskutovat, dohledávat informace na internetu, a celý obrázek se postupně skládá a stává jasnějším a jasnějším. A najednou ho celý chápete.

Poté je vaším úkolem své poznatky přednést ostatním, což opět vyvolá bouřlivou diskuzi. Kromě jiného vás překvapí počet sdílení článku na Facebooku, který jde do statisíců. To průvodci doplní informací, že se jedná o 2. nejsdílenější zprávu na českých sociálních sítích za rok 2016; publikována byla nejen na svetkolemnas.info, ale i na dalších dezinformačních webech.

K čemu jsme nakonec došli, prozrazovat nebudu. Nicméně pokud byste chtěli vědět víc, podívejte se na web Člověka v tísni, respektive na jeho vzdělávací program „Jeden svět na školách“ (www.jsns.cz). Karel Strachota, ředitel a zakladatel JSNS, k tomu dodává: „Na našem internetovém portále JSNS.CZ mají všechny školy bezplatně k dispozici více než třicet rozsáhlých audiovizuálních lekcí k tématu mediálního vzdělávání. Kromě rozborů konkrétních mediálních sdělení prostřednictvím metodické koncepce „5 klíčových otázek“ mohou využít například sadu vizuálně atraktivních a hravě zpracovaných „opravdických plakátů“ nebo souhrn jednoduchých doporučení s názvem „Tipy, jak na internetu nenaletět“, doplněných o ukázky reálných mediálních sdělení. Zájemci o pravidelné aktuální informace z této oblasti si mohou objednat také měsíční Bulletin mediálního vzdělávání. Je určený především vyučujícím, kteří v něm najdou inspiraci do výuky, rozbory „mediálních lahůdek“, tipy na různé výukové materiály a také pozvánky na semináře, konference a další akce.“

Pokud vás zajímají i jiné zdroje informací k tématu, existuje jich spousta. Mě osobně zaujal „Surfařův průvodce po internetu“, jejž stvořili studenti Masarykovy univerzity. Je na něm mimo jiné sympatické, že je psaný studentským jazykem, tj. je pro žáky základních i středních škol myslím velmi srozumitelný a lidsky uchopitelný.

Celé znění článku naleznete na Perpetuum.cz.


Autor: Jitka Mašatová
Vložil/a: Jana Cenková