Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Jak a čím zpestřit středoškolskou výuku ICT

Osmnáct středoškolských učitelů ICT působících ve středních školách Zlínského kraje, se setkalo ve čtvrtek 20. září 2019, na půdě Střední průmyslové školy ve Zlíně. Akci připravilo vedení pedagogického kabinetu ICT kompetence v rámci realizace krajského projektu IKAP. 


V prvním bloku nás Ing. Kříž seznámil se stavebnicí Merkur a jejím uplatněním ve výuce na středních školách. Získali jsme informace o systému výuky s pomocí klasické stavebnice Merkur, která motivuje a naučí základům techniky, dále učebních pomůckách pro praktické ověřování získaných teoretických znalostí, o možnostech vybavení odborných učeben a laboratoří.

Dále jsme viděli stavebnicové systémy pro technické a modelářské kroužky a zejména pro železniční modelářský kroužek, kde si vytváří ve skupinách různé segmenty a ty lze poté propojit na velké kolejiště. Modely velikosti "0", což je měřítko 1:45, jsou velmi výhodné, protože jsou kovové a žáci se mohou naučit praktickému montování jak kolejiště, nádraží, různých typů budov a dalších modelů a případně si v dílnách mohou vytvářet své vlastní modely. Pak jsme se naučili zkoušet zapojení elektroniky na modelu robotické ruky, která může na nákladní vagóny nakládat libovolné produkty. V tomto kroužku bychom mohli naučit studenty prakticky všemu, včetně základům řemesel, konstruování a programování.

Druhý blok našeho setkání se nesl v duchu firmy LEGO a jejího produktu Mindstorms.
Byli jsme seznámeni se vším, co Lego umožňuje: 

  • rozvíjet logické myšlení;
  • rozvíjet technické dovednosti;
  • vhlédnout do problematiky „algoritmizace" a podporovat systematický přístup k řešení problémů;
  • při řešení konkrétních problémů podporovat týmovou spolupráci;
  • rozvíjet jemnou motoriku, trpělivost, prostorovou představivost a práci s různými návody (porozumění textu, obrázkům, grafům atd.);
  • v úlohách snadno „skrytě" obsahovat matematiku a fyziku (ale i ostatní přírodní vědy);
  • studentům zvládnout základy programování (vizuální programování);
  • studentům používat pokročilé programátorské techniky (klasické programování).

A v závěrečném bloku jsme se snažili zjistit, co je to Bitbeam?

Bitbeam je konstrukční a prototypovací stavebnice dostupná zcela zdarma (open source). Rozměrově je kompatibilní s LEGO Technics/Mindstorms, takže je možné obě stavebnice navzájem kombinovat. Základní Bitbeam dílky jsou navržené tak, aby je bylo možné snadno vyrábět v „domácím prostředí" z různých materiálů různými technologiemi (3D tisk, CNC frézování, vyřezávání laserem). Především v kombinaci s rozšiřujícím se 3D tiskem je systém Bitbeam zajímavou levnou alternativou k různým komerčním konstrukčním stavebnicím. Více informací o celém projektu naleznete na http://bitbeam.org         

Setkání opět přineslo řadu užitečných informací, umožnilo navázání a utužení kontaktů mezi učiteli ICT z různých středních škol Zlínského kraje a potvrdilo tak užitečnost projektové aktivity realizované pod názvem Pedagogické kabinety.

Bc. et Mgr. Pavel Hrnčiřík, vedoucí sekce SŠ pedagogického kabinetu ICT kompetence


OPVVV logo.png

Autor: Pavel Hrnčiřík
Vložil/a: Martina Němcová