Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Reklama - O reklamě a sebeobraně diváka, čtenáře, spotřebitele
Kapitola z Příručky pro život ve 21. století autora Karla Nešpora. Celou příručku si můžete stáhnout do svého počítače dole na této stránce.
  •  

    V této kapitole najdete odpovědi na následující otázky:

    ·       Jak vzdorovat všudypřítomné reklamě?

    ·       Jaké slogany vymysleli přátelé středoškoláci?

    ·       Co je to mediální gramotnost?

    ·       Proč chcípl velbloud?

     

    S vtíravou reklama na alkoholické nápoje, tabákové výrobky a dokonce si se skrytou či otevřenou reklamou na drogy se musíme setkávat prakticky každodenně. Velcí výrobci cigaret, alkoholu nebo pašeráci drog chtějí prodávat a hledají nová odbytiště. Kolika lidem při tom poškodí zdraví je nezajímá.

    Otázka svobody je komplikovanější, než by se mohlo zdát. Člověk se svobodně nerozhoduje pro sledování určité reklamní relace v televizi. A určitě nechodí po ulicích proto, aby se mohl dívat na velkoplošné reklamy. Reklama tedy na něj působí i tehdy, když nechce a když o to nestojí. Jestliže se jedná o reklamu na škodlivé látky, může dennodenní tlak reklamy lidi poškodit. A na tom pak prodělává nejen jednotlivec, ale i jeho rodina a celá společnost. Proto je prospěšné, když se dokážeme reklamě na alkohol, tabák a drogy bránit. Jenom pro zajímavost uvádíme, že reklama na alkoholické nápoje je např. zakázána ve švýcarském rozhlase a v televizi, reklama na tabákové výrobky je zakázaná ve Francii a reklama na alkohol a na tabák je nepřípustná také v některých skandinávských zemích, tedy v zemích s dlouhou tradicí svobody a demokracie.

     

    Některé reklamní triky

    Nabízíme přehled triků, které reklamní průmysl často používá. Kdo je zná a dokáže je rozpoznávat, je ve výhodě.

     

    “Budeš správný chlapík”

    Jistá firma používá k propagaci cigaret chlapsky vypadajících kovbojů. Informace, kterou její velkoplošné reklamy vnucují, je, že kouření je mužné. Je to lež. U mužů středního věku je cigareta jednou z nejčastějších příčin impotence, kuřák se snáze zadýchá při tělesné práci nebo sportu, může si poškodit plíce, žaludek, srdce i další orgány. Mužné je tedy naopak nekouřit. Mimochodem člověk, který se reklamě na jistý druh cigaret propůjčil, zemřel na rakovinu plic. To už reklama neříká. Tak to udělali zdravotníci. Státní zdravotní ústav vydal před časem reklamu, na níží říká jeden kovboj druhému: “Bobe, mám rakovinu.”

     “Tradice”

    Zejména reklama na pivo se často odvolává na tradici. Faktem ale je, že za první republiky byla spotřeba alkoholu na jednoho obyvatele asi třetinová v porovnání s dnešním stavem.

     “Dělají to všichni”

    Jiná firma použila k reklamě cigaret heslo “Ty jedou a cena jde”. Zase lež. Spotřeba cigaret ve Spojených státech a v jiných vyspělých zemích klesá. To je také důvodem, proč si výrobci hledají nové trhy na východě a v rozvojových zemích.

     “Nabídnutí úplně nepodstatné informace”

    Jistá reklama na whisky zdůrazňuje, že zraje v dubových sudech. Neříká však, že whisky obsahuje zhruba 40 % stejné chemikálie (etylalkoholu) jako ten nejobyčejnější líh. Neříká také, že může poškodit dítě ještě před narozením, zabít posádku auta, způsobit těžkou otravu. Výrobcům jde i v tomto případě o zisk ne o pravdu.

     “Lepší lidi”

    Reklamy v tomto případě ukazují elegantní, přitažlivé, případně bohaté lidi a nepřímo tím říkají, že to nějak souvisí s alkoholem a kouřením. Při tom je známo, že kouření škodí pleti i zdraví. O přitažlivosti člověka, který je opilý, ví asi každý své. Kouření a alkohol také stojí hodně peněz, které by se daly investovat mnohem výhodněji.

     “Boj za svobodu”

     V nedávné době se u nás hodně mluvilo o tom, jestli dovolit prodej drog nebo ne. Ti, kdo tuto debatu rozvířili, si možná neuvědomovali, že závislost na drogách je ta nejhorší forma nesvobody, kterou si můžeme představit. Možná šlo ale šlo o reklamu drog. Zájem na tom, aby se drogy prodávaly bez omezení, mohou mít i někteří majitelé některých nočních podniků. Legalizace drog by vedla k tomu, že by obchodníci s nimi hrdě stanuli po boku tabákového a alkoholového průmyslu a dělali drogám stejnou reklamu, jaká se dělá alkoholu a tabáku.

     “Nejdřív zadarmo, pak za drahé peníze”

     Velmi nebezpečný trik, jaký obchodníci s drogami používají, je nabízení drog zdarma nebo za nízkou cenu. Když se vytvoří u “zákazníka” návyk, cenu si diktují. Někdy ho tak přinutí, aby si na drogy vydělával tím, že je sám prodává nebo krade. I alkoholické nápoje a tabákové výrobky dávají výrobci občas zdarma, aby navnadili budoucí zákazníky.

     “Světovost”

    Např. jedna reklama na cigarety hrdě hlásá: “Tak chutná Amerika”. Že spotřeba cigaret ve vyspělých zemích většinou klesá, se z ní nikdo nedozví. A že procento kuřáků v USA je podstatně nižší než v České republice, také ne. Skutečně světové je nekouřit, nepít, nefetovat.

     “Pozlátko”

    Alkoholické nápoje i tabákové výrobky hýří barevně potištěnými obaly a etiketami. Ale ani ten nejnápaditější obal neudělá z jedovatého produktu něco méně jedovatého.

     

    “Péče o veřejné blaho”

    Někdo rád zdůrazňuje, že z reklamy za cigarety nebo alkohol se přispívá na sport nebo jiné účely. To je ovšem naprosto zanedbatelné v porovnáním s nižší produktivitou práce lidí, kteří se alkoholem a tabákem poškodili. Tím je společnost chudší a má méně na sport, na školství, na sociální účely.

     “Ušetříte”

     Obvyklý trik, kdy se obchodník snaží své zboží prodat jako levné a vyvolat dojem, že se jedná o mimořádnou příležitost. Jenže i kdyby alkoholické nápoje včetně piva a cigarety stály pouhý desetihaléř, je to za výrobek, který škodí, příliš mnoho.

     “Zneužívání osobností”

     Jistá firma propagovala sladkosti pomocí fotografie olympionika a sloganem “síla v ruce”. Olympiáda se nedá vyhrát pomocí sladkostí, ale je třeba trénovat a mít hodně vytrvalosti a sebekázně. U tyčinek taková reklama snad nevadí, ale je velmi smutné, když se nějaký známý člověk dá zneužívat k přímé nebo nepřímé reklamě tabáku, alkoholu nebo drog. Následuje zajímavost ze sportu. Kapitán norského národního mužstva Rune Braseth a jeho spoluhráč Fjortoft odmítli reprezentovat Norsko na mistrovství světa ve fotbale v USA v roce 1994. Důvod? Vedení mužstva uzavřelo sponzorskou smlouvu s pivovarem. Sportovci se nechtěli dát zneužít k reklamě alkoholu. Vedení reprezentace ustoupilo a sponzorskou smlouvu zrušilo.

     “Krásná příroda”

     Každý ví, že tabákový kouř ničí životní prostředí - stačí se podívat na záclony v bytě, kde žije silný kuřák. Spojovat kouření nebo alkohol a přírodu nedává žádný logický smysl. Je to zase jen trik.

     “Legrace”

     Jedna zahraniční firma si k reklamě svých cigaret vymyslela legrační loutku. Reklama byla zajímavá hlavně pro děti - firmě šlo o to “vychovat” si co nejvíc kuřáků. Bohužel alkohol, tabák ani drogy nejsou žádná legrace.

    “Naprosté lži”

    Příkladem je reklama na likér, která říká “Kvítí píti, zdravý býti”. Likér neobsahuje samozřejmě žádné kvítí, ale především alkohol ve vysoké koncentraci. Pokud mají rostlinné výtažky v likéru nějaký účinek, je při vyšší dávce naprosto zanedbatelný v porovnání se škodlivým působením alkoholu. Tento reklamní slogan by se ale docela dobře hodil na bylinkové čaje.

     “Partnerství”

    Alkohol nebo tabák se v tomto případě spojuje se šťastnou dvojicí. je to samozřejmě opět lež. Partnerství posilují úplně jiné věci, návykové látky, hlavně alkohol nebo drogy, už hodně dobrých vztahů rozbily.

     “Skandál”

    Jeho podstatou je co nejvíce lidí naštvat a vyprovokovat, aby se o určité reklamě co nejvíce hovořilo. Je to bezohledné a často nevkusné.

     

    Nepřímá reklama

    Nepřímá nebo skrytá reklama může vypadat např. tak, že podplacený pracovník sdělovacích prostředků zařadí pití určitého alkoholického nápoje, kouření cigaret nebo zneužívání drog do svého článku či programu. Příkladem skryté reklamy alkoholu byla existence “politické” strany, která má v názvu pivo. Každému musí být jasné, že skutečným cílem této strany nebylo zřídit “pivní vládu”, ale zvyšovat zisky pivovarníků, kteří stranu financovali. Někdy se v této souvislosti hovoří o rozostření žánrů, takže není jasné, kde končí reklama a začíná zpravodajství nebo publicistika.

     

    Co je mediální gramotnost?

    Tento pojem vymysleli v USA a označují jim schopnost využívat sdělovací prostředky, ale nedat se jimi zneužívat . Média více nebo méně závisí na příjmech z reklamy a ty zase závisí na tom, kolik mají diváků nebo čtenářů. Reklamu ani podřadné filmy pochopitelně nenabízejí z přesvědčení, ale proto, že chtějí co nejvíce vydělávat. Mediálně gramotný čtenář nebo divák dokáže rozpoznávat obchodní vlivy v médiích a rychle se orientovat v tom, co mu sdělovací prostředky nabízejí a proč. Rozdíl mezi mediálně gramotným a negramotným člověkem je asi takový, jako rozdíl mezi člověkem, který si dokáže jídlo vybírat podle chuti a potřeb svého těla a mezi žroutem, který spolyká všechno, nač přijde, bez ohledu na to, jestli mu to prospívá nebo ne.

     

     

    Některé slogany spolupracovníků středoškoláků

    Reklamu je také možné využívat k povzbuzovaní ke zdravému způsobu života. Přátelé středoškoláci nám v tom pomohli a vymysleli spoustu sloganů, které jsme pak využili při rozhlasovém vysílání. Zde jedou některé z nich.

     

    Chceš-li zdravý manžel býti,

    musíš začít nekouřiti!

     

    Sportem ke zdraví,

    zdravím ku kráse!

     

    Nekuř, nepij, nefetuj,

    zdravý bude život tvůj!

     

    Bez kouření, bez pití

    dlouhé bude tvé žití!

     

    Zdraví není na jedno použití.

     

    Cigarety, alkohol si nepovol!

     

    Sport a zdravá strava naše dobrá zpráva.

     

    Kdo nekouří, má za čtyři.

    Kdo nekouří, nehoří.

     

    Já procházet chci jarní nocí,

    držet tě kolem pasu,

    mluvit o lásce,

    mluvit o hvězdách jasu.

    Ať tahle báseň je třeba běžná,

    já říci chci,

    jak ty jsi něžná.

    Kouření škodí zdraví,

    to každý romantik praví.

     

    Kdo nepije a nekouří,

    ten si život prodlouží.

    Kdo nebude fetovat,

    může žít a milovat.

     

    Kdo dnes žije zdravě,

    zvládne všechno hravě.

    Kdo nekouří, nepije,

    dobře se mu miluje.

     

    Přestaň s tím, máš-li se rád,

    nikdy nebudeš litovat.

     

    Minerální pramen zdraví

    spraví tvoje chabé zdraví,

    chceš-li ještě více zdraví,

    dej si jogurt z Posázaví.

     

    Ještě vám dlužíme odpověď na otázku, proč chcípl velbloud. V jednom českém městě uspořádali soutěž o nejlepší reklamu proti kouření. Vyhrála kresba, na které byl chcíplý velbloud a nápis “kouření škodí velbloudům.” Pro vítěze hovořil neobvyklý námět, a narážka na velkého výrobce cigaret, který obrázek velblouda používá.

     

    Dotazy

     

    Co si myslíte o reklamách na cigarety a alkohol?

    Světová zdravotnická organizace doporučila naprostý zákaz tabákových výrobků. Reklama na alkoholické nápoje prokazatelně škodí lidem, kteří měli s alkoholem problém, může u nich vyvolat obtížně zvládatelnou touhu po jejich droze.

     

    Proč stát povoluje volný prodej alkoholu a cigaret?

    Prakticky všechny civilizované země nepovolují prodej alkoholu a tabáku dětem a mladistvým, zatěžují tyto produkty daněmi, omezují jejích používání v určitých situacích nebo při určitých činnostech. Např. řízení motorových vozidel, kouření je mimo vyhrazené prostory zakázáno ve zdravotnických zařízeních nebo v prostředí, kde by mohlo způsobit požár.

     

    Proč se alkohol a drogy vyrábějí?

    Protože je stále ještě dost lidí chce a protože na tom jiní vydělávají.

     

    Proč stát nezakáže kouřit, pít a fetovat?

    Takový zákaz by se podařilo prosadit jen tehdy, kdyby ho podporovala naprostá většina lidí. Přinejmenším stejně důležité jako zákazy je to, aby lidé takové věci nechtěli. V tom můžete pomoci i vy.

    Proč jsou drogy drahé?

    Protože lidé na nich závislí jsou ochotni za ně zaplatit cokoliv.

     Proč je alkohol drahý?

    Protože na něj stát uvalil daně, aby tak alespoň z části nahradil škody, které působí (třeba vyšší nemocnost nebo zločinnost). Zdanění alkoholu je u nás v porovnání se sousedními zeměmi poměrně nízké. To není správné.

     

    K čemu je dobrá prevence?

    Kdybychom o těchto věcech nemluvili my tady, dozvídali byste se o nich hlavně od těch, kdo na alkoholu, tabáku a drogách vydělávají. Myslíš, že by ti řekli pravdu?

     

    Praxe

    ·       Vyberte si nějakou reklamu na alkohol, tabák nebo drogy a zamyslete se nad tím, v čem je klamná. Promluvte si o tom s kamarády.

    ·       Udělejte reklamu na podporu zdravého způsobu života. Může to být kresba, koláž, reklamní slogan, písnička.

    ·       Zkuste napsat koncept dopisu novinám, televizi nebo rozhlasové stanici a pochvalte je za program, který propaguje zdravý způsob života.

    ·       Zkuste napsat koncept dopisu sdělovacím prostředkům a vyjádřete v něm nespokojenost s nějakou konkrétní reklamou na alkohol, tabák nebo drogy.

     

     

    Zdroj /převzato z/:

    Příručka pro život ve 21. století

    Prim. MUDr. Karel Nešpor, CSc. a spolupracovníci.

    Toto je verze z 26.4.2004.

    Nápady, zkušenosti a připomínky posílejte laskavě na adresu:

    Prim. MUDr. Karel Nešpor, CSc.

    Odd. léčby závislostí (muži), Psychiatrická léčebna Bohnice, Ústavní 91, 181 02 Praha 8.

    E-mail: nespor@plbohnice.cz 

     Přiložené soubory

  • fitnew.doc příručka pro život v 21.století

    Zveřejněno se souhlasem autora.
Autor:  
Vložil/a: Radka Evjáková