Škola není všechno, důležitější jsou pro nadané děti rodiče

2. srpen 2022
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a děti nadané
Autor/ka článku: Lucie Rybová
Škola není všechno, důležitější jsou pro nadané děti rodiče

Některé pětileté děti zvládají i učivo třetí třídy, emociálně či sociálně jsou na úrovni svých vrstevníků, někdy i níže. Po jaké škole by se měli rodiče těchto dětí poohlížet? A kdy by takové dítě mělo do školy nastoupit? „To není pevně dané. Důležité je naopak nemít od školy vysoká očekávání,” upozorňuje ředitelka Centra nadání Jitka Fořtíková.

Existuje nějaké pravidlo, v kolika letech by mělo přemýšlivé dítě, které už v předškolním věku má znalosti jako starší školní děti, nastoupit do první třídy?

Rodiče se na to ptají hodně často. Někteří jej chtějí dát do školy dříve, jiní zase váhají, jestli nedat odklad. Bohužel na to neexistuje jasná odpověď a vychází to z toto, že nadané děti sice tvoří určitou skupinu, nicméně jsou velmi různé a pro každého je tak vhodné něco jiného. Otestovali jsme tisíc nadaných dětí, a přesto vám žádná z našich psycholožek paušálně neřekne, co je lepší. Stovky dětí jsme poslali do školy dřív a stovky jich měly naopak odklad, i když měly mimořádné nadání. Protože nebyly připraveny po sociálních či dalších stránkách.

Když hledáme školu pro nadané dítě, na co se máme zaměřit?

Mimořádně nadané děti mají na svůj věk často dost neobvyklé zájmy. Hůře proto hledají takzvané intelektové vrstevníky. Dost často si pak s dětmi stejného věku nerozumí, protože nenacházejí stejná témata a často tak potřebují buď někoho staršího, případně nějakého svého intelektového vrstevníka. Což některé školy umožňují částečnou segregací těchto dětí. Tím jim umožňují i socializaci s jejich intelektovými vrstevníky. Děti se rychleji zapojují, cítí se více bezpečně. Pomalinku se u nich vytrácí pocit, že jsou jiní, že nezapadají.

Co dalšího by nás na té škole mělo zajímat?

Určitě by mě zajímalo, jakou zkušenost daná škola s nadanými dětmi už má a jaké věci jim umožňuje. Ono to totiž není nutně jen o kvalitních pedagozích a o stylu výuky, ale velmi důležitá je také zájmová činnost. Jestli nabízí například kroužky, které by mé dítě zaujaly a rozvíjely. Hodně škol nabízí sportovní a uměleckou činnost, ale často chybí přírodovědné či jazykové kroužky. Jak jsem říkala, že nadané děti nemůžeme paušalizovat a každé je jiné, tak jedna z mála věcí, kterou mají společnou, je, že se rády učí a dozvídají se nové věci. A pokud mají možnost objevovat v kroužku nové věci, může i taková zájmová činnost saturovat do značné míry jejich potřeby.

Celý rozhovor s ředitelkou Centra nadání Jitkou Fořtíkovou najdete na webu Eduzín v článku Škola není všechno, důležitější jsou pro nadané děti rodiče nebo v článku Jak učit nadané děti? Hlavně žádné úkoly navíc tamtéž.

Na webu Novinky.cz vyšel v dubnu 2022 další inspirativní článek Pedagožka: Nadané dítě své vrstevníky výrazně převyšuje v mnoha ohledech, který se zaměřuje na projevy nadání, identifikaci dětí s vysokým potenciálem, jejich rozvoj.

 

Zdroj: EDUzín, www.eduzin.cz