Šablony jako pomoc i odměna

10. červen 2021
Nejzajímavější školní projekty
Autor článku: Josef Beneš
Šablony jako pomoc i odměna

Do půlmetrového dutého zrcadla se opírají sluneční paprsky. Uplyne sotva deset sekund, a ze suchého klacíku před zrcadlem se začne kouřit, vzápětí se rozhoří jasným plamenem. „Stačilo jen nalézt správnou ohniskovou vzdálenost,“ vysvětluje odborný pracovník hvězdárny Tomáš Pečiva osmákům z místní Základní školy Salvátor a nechá je, aby si pokus na zdejší zahradě sami vyzkoušeli. Následný výklad v učebně, věnovaný základům optiky a bohatý na názorné ukázky, sledovali všichni s nepředstíraným zájmem.

Vzdělávací a výukové programy, které si základní a mateřské školy objednají a ministerstvo školství je zaplatí, po covidové přestávce opět nabírají obrátky. Téměř nemine den, aby školáci nezamířili do hvězdárny nebo astronomové do škol. Někdy se takových programů sejde několik za den. Blíží se závěr školního roku a učitelé se snaží dohnat, co během on-line výuky zameškali…

„Zapojením do šablon učitelům pomáháme se vzděláváním žáků ve vybraných oblastech. Zároveň je to pro nás určitá odměna, protože naše práce nachází praktické uplatnění,“ tvrdí odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus. Každá škola má vlastní šablony na různá témata. Na hvězdárně je, aby pro ně připravila program doslova na míru. „Typické jsou programy Sluneční soustava, Noční obloha nebo Poznávej svůj svět. Zájem je rovněž o experimenty z optiky a hydrostatiky nebo o jednoduché pokusy, které si děti mohou vyzkoušet doma,“ doplňuje Kraus.

Návštěvu hvězdárny oceňují i pedagogové. „Děti se setkaly s odborníkem, který nejenže jim látku odborně vysvětlil, ale také předvedl na praktických pokusech. Ve škole k tomu nemáme potřebné vybavení ani prostory,“ připouští učitel fyziky Jiří Krupa ze Základní školy Salvátor, jenž se svými žáky sledoval program zaměřený na optiku a meteorologii.

Šablon připravených valašskomeziříčskou hvězdárnou využívají zejména učitelé ze Vsetínska. Výjimkou ale nejsou ani programy pro školy z okolních regionů Moravskoslezského a Olomouckého kraje. „Pokaždé na konci kalendářního nebo školního roku jsme pod termínovým tlakem, nyní ještě zvýrazněným skutečností, že neprobíhají školní výlety a přednost má výuka. Na druhou stranu některé školy zůstávají poněkud uzavřenější, takže tradiční nápor vcelku zvládáme,“ uzavírá Kraus.