Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2015-2020
Obsah stránky
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejnilo Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020, který stanovuje hlavní cíle regionálního vzdělávání. Jaké jsou hlavní cíle regionálního vzdělávání?
- Zvýšení dostupnosti předškolního vzdělávání a povinný poslední ročník předškolního vzdělávání,
- zkvalitnění 2. stupně základního vzdělávání,
- podpora středního odborného školství,
- přiměřený rozvoj sítě škol a školských zařízení vzhledem k dlouhodobé uplatnitelnosti absolventů ve společnosti a na trhu práce,
- kariérní systém a standard profese učitele.
Vývoj vzdělávání a hlavní trendy v oblasti ekonomiky a vzdělávání v České republice
- Společenské, ekonomické a environmentální změny ve světě posílily význam kvalitního vzdělání jak z pohledu úspěšnosti na trhu práce, tak z hlediska společenské soudržnosti a udržitelného rozvoje, ale také z hlediska působení na pozitivní sebehodnocení.
- V zemích OECD je více než polovina růstu HDP spojena s růstem příjmu osob s vysokoškolským vzděláním. Úspěch na trhu práce je stále více spojen s celoživotním vzděláváním, které je zejména ve vyšších věkových skupinách stále nedostatečné.
- Pokračuje trend růstu vzdělanosti, a to ve všech sledovaných věkových skupinách.
- Ekonomický vývoj v České republice byl v uplynulých 4 letech (od posledního Dlouhodo-bého záměru ČR) stále ovlivněn ekonomickou krizí.
- Podle zpráv vydaných Českým statistickým úřadem ekonomika za tři čtvrtletí roku 2014 překonala období recese a objevují se známky obratu k lepšímu. K růstu ekonomiky ve 3. čtvrtletí nejvíce přispěl zpracovatelský průmysl, služby, stavební výroba a zemědělství. Na růstu ekonomiky se také podílela domácí poptávka.
- Nezaměstnanost je stabilizovaná na únosných hodnotách. ČR patří mezi země, kde je sledovaný ukazatel pod úrovní EU. Podíl absolventů a mladistvých na celkové nezaměstnanosti nabývá také poměrně nízkých hodnot.
Celý dokument najdete na webu MŠMT:
Autor:
Vložil/a: Jana Vodáková