Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Život s pravidly, limity a rituály

​​​​V polovině listopadu proběhla v Brně celostátní konference zaměřená na význam nastavení funkčních pravidel ve výchově malých dětí, každodenní rituály, bezpečný vývoj dětské psychiky. Ředitelka Mateřské školy Zlín, tř. Svobody 835 Ivana Pilátová poskytla své zápisky pro pedagogické pracovníky i rodiče předškolních dětí.

Konference se zabývala významem nastavení pravidel u dětí v předškolním věku pro jejich další život, jejich socializaci a školní i životní úspěšnost. Upozornila na důsledky bezlimitní výchovy i na rizika vzniku sociálně patologických jevů. Zúčastněným pedagogům a pedagožkám ukázala cesty k utváření funkčních pravidel v mateřské škole.

Poznámky z vystoupení odborníků​

Lidmila Pekařová 

  • autorka knihy Jak přežít a nezbláznit se​
  • dovolte dítěti použít mozek (něco se stalo – co s tím budeš dělat?)
  • mlčte a usmívejte se
  • o výchově se nediskutuje, výchova se žije
  • výchova je láska a rozum
  • děti cítí, že jim nevěříme
  • dítě 3leté – svůj baťůžek – jeho starost

  • co dítě chápe, neříkáme
  • co dítě ví, neopakujme
  • co dítě umí, neděláme
  •  
  • pokud tedy musíme dítěti pokyn říct, pak nemá návyk ani pravidlo
  • každodenní rituály při vstávání, stravování, ukládání ke spánku atd.
  • s dětmi komunikujme bez podmínek (když si usteleš, dám ti bonbon..)
  • české ženy jsou posluhovačky
  • oceňujme za to, co děti již umí, dokáží samy
  • naučme matky více se usmívat
  • výchova je úsměv a klid
  • zbytečně podnětné prostředí dotujeme dalšími podněty
  • nevhodnými slovy podněcujeme děti ke vzdoru
  • mnoho žen se nesměje, ale pouze se usmívá
  • naučme rodiče vyprávět dětem
  • KAŽDÝ MÁ SVÉ POVINNOSTI – i děti mají mít své jednoduché povinnosti
  • pokud dítě má své povinnosti v dětství, nebude v dospělém životě hledat posluhovačku
  • DĚTI SE NÁM RODÍ BEZ VZDORU A VZTEKU, TO MY JE NIČÍME

​Květa Hrbková

  • udělejme to nějak a někdy – je bez limitu, je chaos
  • limit = bezpečí
  • práce se slovem NE
  • nastavení limitů je nutnost pro dobré vztahy
  • dospělý potřebuje umět limity přijímat i nastavovat
  • kdo nastavuje limity, bere odpovědnost na sebe
  • táhnout za jeden provaz

E​va Svobodová

  • předškolní děti nedělají špatné věci schválně
  • laskavost - důslednost - legrace
  • SKUPINA JE DO 12 DĚTÍ, NAD 12 DĚTÍ JE DAV
  • pravidla her v MŠ a jejich dodržování
  • aby děti dodržovaly pravidla, oceňujme je, pokud tak dělají
  • návyky a pravidla – nediskutujeme,  vyžadujeme​

Han​​a Švejdová

  • proč? proto!
  • "v tobě dnes bydlí drak"
  • využívejme více příběhy
  • funkční pravidla nesvazují, ale zajišťují bezpečnou svobodu
  • prožitkové a situační učení

​M​​arek Herman

  • autor knihy Najdi si svého marťana
  • pravdila ve skupině, ať chceme či ne, nemohou nevznikat
  • 20% důležitého způsobí 80%  úspěchu či nezdaru
  • dejme pravidlům smysluplný obsah
  • Děti, které nemají povinnosti, to je největší katastrofa dnešní doby (Jiří Halda)
  • rozpor: unavení a vyčerpaní rodiče x rozmazlené a nespokojené děti
  • mládě potřebuje vědět, co má dělat, když smečka loví, žere, odpočívá
  • ​NEJPŘIROZENĚJŠÍM LIMITEM A ŘÁDEM JE PŘÍRODA (den x noc, výdech x nádech, život x smrt)
  • život bez pravidel a řádu rozvrátí každou rodinu
  • 3 jádra pro život: důvěrný vztah - mít rád a nechat se mít rád,něco dobře umět - být užitečný, spravedlnost a řád - vím,jak jsou věci správně

Marta Franclo​​vá 

  • bezpodmínečné přijetí
  • partnerský přístup (princip Montessori)
  • dětství je drama: smím být smutné nebo šťastné, pokud mne něco rozesmutní či obšťastní, ale nemám vůči nikomu povinnost být veselé - smím se vztekat, když mne zraňujete, aniž bych vás tím ztratilo, milí rodiče...


Autor: Ivana Pilátová
Vložil/a: Jana Vodáková