Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Zdravá míra rizika jako podpůrný prvek vzdělávání a výchovy dětí

Svět, který nás obklopuje, je v řadě ohledů nebezpečný. Denně se dostáváme do situací, které určité bezpečnostní riziko představují. Smyslem vzdělávání a výchovy by nemělo být snažit se děti od takových rizik izolovat, ale naopak naučit je rozpoznávat je, odhadovat vlastní možnosti, pomoci jim naučit se takové situace zvládat a vyhnout se přitom zranění.

Tolik z prohlášení International School Grounds Alliance v Berlíně, které na svých stránkách cituje Nadace Proměny. Dětská hřiště, která děti naučí „umět padat“, aniž by si způsobily vážný úraz, podle zahradního architekta Manfreda Dietzena z organizace Grün macht Schule údajně za posledních 30 let pomohla snížit celkový počet zranění a naopak pomohla lépe zvládat rizika. Problematika zdravého rizika, umění ovládat své tělo a prostředky, které mohou být dobrým sluhou, ale zlým pánem, je v prostředí rodičovské snahy o eliminaci rizik stále zásadní. 

Gever Tulley, zakladatel Tinkering school, ve své prezentaci v rámci TED talks ukazuje, jak důležité je spolupracovat s dětmi na činnostech, které jsou zdánlivě nebezpečné, nicméně v kontrolovaném prostředí jim přináší nedocenitelné zkušenosti a dovednosti. Britská TV stanice Channel 4 relativně nedávno přinesla reportáž o škole v anglickém Eastbourne, která s dětmi praktikuje venkovní aktivity, jako je lov a příprava jídla z dostupných zdrojů. Nemalá rizika představuje i digitální prostor. Bob Kartous ve videu na Flowee upozorňuje, že i toto prostředí je třeba dětem přizpůsobit, aby získávaly potřebné dovednosti a snižovaly pravděpodobnost "digitálního úrazu".


Zdroj: EDUin, www.eduin.cz
Autor: EDUin, o.p.s.
Vložil/a: Jana Galová