Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Výchova dětí a dospívajících

Biologický, psychický a sociální vývoj a otázky výchovy dětí a dospívajících.

Kontakty na pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče a další školská zařízení ve Zlínském kraji a další informace o zařízeních nabízejících pomocnou ruku dětem a mládeži naleznete v rubrice Kde hledat radu či pomoc?
 
V rubrice Děti se speciálními vzdělávacími potřebami jsou publikovány texty na téma nadané děti, hyperaktivita apod.
 
Články zaměřené na výchovu dětí a jejich duševní zdraví najdete také na webu Zdravě do života.
 
  • Víc učení, lepší výsledky?

    11. 7. 2017, Jana Galová

    Ve tři hodiny odpoledne odchází finští žáci ze školy domů. Ve stejnou chvíli končí s učením i jejich vrstevníci na druhé straně světa – jenže tady už je pozdní večer a končí jim náročné doučování. I když i finské děti se ještě doma budou chvíli učit, stráví nad knihami podstatně méně času než jihoasijští žáci. Nové vydání PISA in Focus, které shrnuje blog OECD Education Today, zkoumá, zda čas strávený učením odpovídá studijním výsledkům.
    »Celý článek«

  • O úklidu a domácích pracích

    27. 3. 2017, Jana Vodáková

    Přečtěte si rozhovor s Martinou Holcovou, autorkou knihy Uklidím, až děti vyrostou o roli úklidu a uklízení v našich životech. Jak k úklidu přistupovat tak, aby co nejmíň zatěžoval naše vztahy a rodinný život?
    »Celý článek«

  • Nový průzkum: Co plánují středoškoláci ve Zlínském kraji po studiu

    8. 3. 2017, Radovan Výsmek

    Většina středoškoláků ve Zlínském kraji chce pokračovat v dalším studiu. Podle průzkumu společnosti TREXIMA to ve školním roce 2015/2016 měly v úmyslu více než dvě třetiny z nich.
    »Celý článek«

  • Žáci před obrazovkou

    1. 2. 2017, Jana Vodáková

    Britští vědci analyzovali data patnáctiletých žáků o jejich celkové mentální spokojenosti a současně o čase, který tráví před obrazovkou – televize, počítače, tabletu i chytrého telefonu. Výsledky ukazují, že do určité míry používání technologií prospívá mentálnímu zdraví a škodí až po překročení kritické hranice.
    »Celý článek«

  • Rané vzdělávání se vyplatí

    4. 1. 2017, Jana Vodáková

    Jak vypadá efektivní rané vzdělávání a vyplatí se financovat takové programy? Na tyto otázky odpovídá studie laureáta Nobelovy ceny za ekonomii Jamese Heckmana a jeho kolegů z Chicagské univerzity, která sledovala dva školské programy ze sedmdesátých let pro děti od osmi týdnů až do pěti let.
    »Celý článek«

  • Umění vyjádřit vděčnost

    9. 11. 2016, Jana Vodáková

    Nevděk světu nevládne. Opravdu? Cynik v nás určitě odpoví, že je to přesně naopak a že všechno dobré už bylo. Jak tedy přežít džungli každodenní mezilidské komunikace? Nenabízíme rychlé paperbackové rady, jen pár tipů pro situace, které nás jistě potkají v každé škole života.
    »Celý článek«

  • Jak vychovat skvělé děti

    2. 8. 2016, Jana Vodáková

    ​Co nám říká věda o výchově úspěšných dětí? Jaké dovednosti by měly děti mít, aby uspěly v dnešním světě? Server NPR.org přináší výňatky z rozhovoru s autorkami knihy, vývojovými psycholožkami Kathy Hirsh-Pasek a Robertou Michnick Gollinkoff.
    »Celý článek«

  • Dětská hra v ohrožení

    27. 6. 2016, Jana Vodáková

    ​Jessica Alexander se na serveru The Local.dk zamýšlí nad povahou neřízené dětské hry v životě. Hravost je přirozenou součástí dětského světa. Dítě prostřednictvím hry chápe svět okolo, vyrovnává se se svými úzkostmi, vyjadřuje se a může cítit kontrolu nad vlastním osudem, což buduje jeho sebeuvědomění.
    »Celý článek«

  • Pozitivní a negativní neúspěch

    9. 6. 2016, Jana Vodáková

    ​To, zda rodiče považují neúspěch za příležitost k učení a růstu, nebo zda jej pokládají za překážku úspěchu, rozhoduje do velké míry o přesvědčení dětí, jak mohou svým snažením a pilnou prací zvýšit vlastní inteligenci. S tímto zjištěním přichází série studií Stanfordské univerzity představená na serveru MindShift.
    »Celý článek«

  • Život s pravidly, limity a rituály

    7. 1. 2016, Jana Vodáková

    V polovině listopadu proběhla v Brně celostátní konference zaměřená na význam nastavení funkčních pravidel ve výchově malých dětí, každodenní rituály, bezpečný vývoj dětské psychiky.
    »Celý článek«

  • Život má takový smysl, jaký mu dáme

    10. 9. 2015, Jana Vodáková

    Pro někoho snadný pro někoho zamotaný a těžce zvládnutelný a uchopitelný problém - smysl mého života. Jak ho najít a pochopit?
    »Celý článek«

  • Hrdinství, důležitost vzorů ve výchově

    31. 7. 2015, Jana Vodáková

    Ideál rytířskosti a hrdinství nás provází od samotného začátku dějin. Nejen ve středověku se muži učili pokoře a zároveň odvaze a statečnosti. Obnovení těchto ideálů a kultivace našich osobností je velkým tématem pro další vývoj společnosti.
    »Celý článek«

  • Užitečné návyky, které se budou dětem hodit v dospělosti

    2. 7. 2015, Jana Vodáková

    Užitečné návyky. Protiklad zlozvyků. Rady, jak „umět“ život.
    »Celý článek«

  • „Modrý život“ aneb význam dobrých skutků v životě

    22. 7. 2015, Jana Vodáková

    S „Modrým životem“ pod názvem „Můj lepší život“ začal Jaroslav Foglar v knize „Přístav volá“ v roce 1934. Tímto „Modrým životem“ se řídil výjimečně ušlechtilý Láďa Vilemín po vzoru lidí s „modrou krví“ a jeho kamarádi, kterým byl vzorem.
    »Celý článek«

  • Význam rituálů ve výchově a vzdělávání dětí

    17. 6. 2015, Jana Vodáková

    Pravidelně se opakující prožitky, aktivity směřují k ideálnímu cíli vychovat z dítěte správného člověka.
    »Celý článek«