Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
České školy si neví rady s malými génii, zjistila inspekce

Inspekce odhalila, že si české školy neví s talentovanými dětmi rady. Učitelé pro ně nemají individuální plány. Česko tak zaostává za západní Evropou.

 

Školní inspekce odhalila, že české školy si neví rady s malými génii, kterých je v populaci zhruba dvě až tři procenta. A nejen že jim učitelé neumí věnovat individuální péči, dokonce jejich talent vůbec nepoznají.
 
Když mimořádně nadané děti nastupují do první třídy, zpravidla už umí číst, psát i počítat. Mají dobrou logiku, rozumí abstraktním pojmům a lehce umí vysvětlit, jak například funguje jednoduchý elektrický obvod. V českých školách ale jejich talent často nikdo ani nepozná.¨
 
"Je to velká slabina školství. Nadané dítě, které se ve třídě nudí, na učitele působí spíše jako problémové. Zlobí, nedává pozor a učitel ho okřikne, místo aby mu vymyslel individuální plán. Učitelé se často vymlouvají, že se jim nestačí věnovat," říká Libor Vacek, mluvčí České školní inspekce, která se v letošní zprávě pro školní rok 2007 - 2008 zaměřila nově i na výuku nadaných dětí v Česku.
 

Génius už ve dvou letech

Závěr inspekce je jasný: školy se nadaným dětem systematicky nevěnují. Když učitelé talent u nadaného dítěte objeví, v lepším případě se s chytrým žákem pouze pochlubí na školní olympiádě.
 
Nejvíce se malým géniům věnují umělecké školy. Dále pak gymnázia, především ta víceletá. Inspekce kontrolovala 529 základních škol. Z nich jen 43 procent rozpozná nadané děti. U mateřských škol je to ještě méně: z 344 sledovaných školek se jen 21 procent věnuje talentům.
Přitom nadání u dětí, které mají vyšší IQ, než je 130, lze podle odborníků odhalit už ve druhém roce jejich života. "Je velice důležité, aby rodiče nadání dítěte podchytili včas. Jejich děti nesmí mít pocit, že škola je nic nenaučí. Negativně by to mohlo ovlivnit jejich vývoj," upozorňuje Jitka Fořtíková, předsedkyně Centra nadání v Praze, které se na nadané děti specializuje.
Výuku pro talenty ve třídách a speciální asistenty do hodin tak zatím nabízí v Česku jen pár desítek základních a středních škol.
 
"Děti si samy volí předměty a navíc nabízíme zájmové kroužky. Studentům umožňujeme i přeskočení ročníků," říká Magda Kindlová, ředitelka Osmiletého gymnázia Buďánka.
 
CO ŘÍKÁ INSPEKCE
  • Učitelé se nevěnují nadaným dětem. Z 1123 kontrolovaných škol jen zhruba třetina rozpoznala u dětí velký talent. Učitelé podle inspekce potřebují speciální proškolení.
  • Školám chybí učitelé cizích jazyků. Největší problém s tím mají základní školy, které navštěvuje více než 300 žáků. Jen 23 procent základních škol má vysokoškolsky vzdělané učitele na angličtinu. Kvalifikovaných němčinářů je více - 55 procent.
  • Většina mateřských a základní škol podle inspekce zvládla nové osnovy, které propojují více předměty a děti se učí více souvislosti.
V těch "obyčejných" školách zadávají nadaným dětem při hodinách zpravidla jen úkoly navíc.
"Je to ve školách problém, proto chceme nyní jít na speciální školení," říká Dana Hudečková, ředitelka pražské ZŠ T. G. Masaryka. Právě proškolení učitelů doporučuje ve své zprávě i inspekce. Stejně jako větší spolupráci škol s pedagogickými poradnami.
 

Česko ve výuce zaostává

Na individuální vzdělávací plán má přitom každé dítě ze čtyři roky starého školského zákona nárok.
 
"V Česku ale není centrální systém, jak výuku talentům zajistit. Zaostáváme tak výrazně za Británií, Nizozemskem, ale například i Slovenskem, kde už mají přes dvanáct let speciální třídy pro talenty," dodává Tomáš Blumenstein, předseda Mensy, která se věnuje géniům.
Ministerstvo školství nyní slibuje, že se nadaným dětem bude více věnovat a spolupracovat s učiteli. Přitom ještě za vlády sociálních demokratů ministr školství Eduard Zeman chtěl zrušit víceletá gymnázia, kam směřují talentované děti.
 
Článek včetně diskuze najdete ZDE.
 
Autor:  
Vložil/a: Radka Evjáková