Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
V Montessori třídě vládne překvapující klid
Vyučovací hodinu ve třídě, v níž se jako v jediné ve Zlínském kraji děti učí podle Montessori pedagogiky, navštívil náměstek primátorky Hynek Steska. "Překvapil mě absolutní klid ve třídě. Děti pracovaly samostatně, pracovaly na problémech, řešily své úkoly a neměly důvod vyrušovat okolí, protože během hodiny byly maximálně vytíženy. Jako pedagog z toho mám velmi dobrý pocit," zhodnotil po návštěvě Montessori třídy v ZŠ Komenského I ve Zlíně Hynek Steska.
 
Třídu, v níž se učí 21 prvňáků a druháků, otevřela škola v září 2009. "Větší počet dětí ve třídě není možný vzhledem k náročnosti práce, protože děti pracují samostatně. Ideální počet je mezi 18 až 22 dětmi," vysvětlila ředitelka školy Ilona Garguláková a dodala, že pro příští školní rok již zápis do Montessori třídy proběhl. "Třídu budeme muset doplnit o druháky. Zájem již projevili rodiče některých dětí z naší školy. Máme však ještě tři až čtyři místa volná i pro děti z jiných škol," upozornila ředitelka.
 
Na celkové hodnocení kladů a záporů výuky se však musí počkat alespoň do konce školního roku. "V tuto chvíli vidím spíše klady. Myslím si, že tento způsob alternativní výuky bude město jako zřizovatel i nadále podporovat. Nemyslím si však, že by se tato výuka měla nyní masivně rozšiřovat do všech škol. Pokud by zájem vznikl i na jiných školách, kde by bylo stejné nadšení ze strany učitelů a stejná podpora rodičů, jistě se město nebude chovat macešsky," řekl H. Steska.

Základním mottem Montessori výuky je: "Pomoz mi udělat to sám". Dítě si samo zvolí pořadí předmětů, musí však splnit všechny úkoly daného dne. Využívá k tomu speciální pomůcky, které pro ně na každý den připraví učitelka a rozmístí je ve speciálně upraveném nábytku. "Pomůcky jsou finančně náročné. S jejich nákupem nám pomohli rodiče i město jako zřizovatel," upozornila I. Garguláková.  
 
Podle zástupkyně ředitelky Zdeny Velebové patří mezi výhody Montessori výuky to, že nebrzdí žáky v jejich rozvoji. "Dítě musí splnit osnovy pro danou třídu, ale může jít i dát. Pokud je například nadané na matematiku a zvládne velmi rychle učivo pro první třídu, může si brát další pomůcky a na konci školního roku již umí například i násobení, tedy učivo ze třetí třídy," vysvětlila Z. Velebová. Současně upozornila, že mnohé se děti naučí tím, že látku vysvětlují spolužákům. "Proto by měly být třídy víceročníkové," doplnila.
 
Od klasické výuky se liší také třídní schůzky. "Jsou častěji a účastní se jich rodiče i s žákem. Paní učitelka při rozhovoru s rodiči hodnotí celé období od poslední schůzky. Říká, jak se dítě posunulo, co se mu daří," přiblížila ředitelka.
 
Rodiče dětí založili Montessori sdružení Zlín. Ze svých příspěvků financují různé aktivity, včetně nákupu pomůcek do třídy. V příštím roce by chtěli zřídit místo asistenta učitelky, které by sami hradili.  
 
Zdroj: www.zlin.eu  
Autor:  
Vložil/a: Radka Evjáková