Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Domácí vzdělávání by mohlo být v budoucnu možné i na 2. stupni ZŠ

​Na základě pokusného ověřování individuálního (domácího) vzdělávání na 2. stupni základních škol ministerstvo školství připraví návrh jeho zapracování do novely školského zákona.

 

 "Individuální vzdělávání na 1. stupni základních škol se osvědčilo, nevyskytly se žádné zásadní problémy, stejně tak ani v průběhu pětiletého pokusného ověřování na 2. stupni ZŠ, proto je možné otevřít možnost jeho legislativního ukotvení také na 2. stupeň," říká náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.
 
Nejčastějšími důvody zájmu o domácí vzdělávání na 2. stupni ZŠ byly dobré zkušenosti se stejnou formou vzdělání na 1. stupni, zdravotní, psychické či jiné problémy žáků, možnosti rozvoje nadání žáka a možnost cestovat s žáky do zahraničí. Naprostou většinu žáků během pokusného ověřování vyučovali jejich rodiče. V některých případech využívali externisty (především v předmětech hudební, tělesná a výtvarná výchova). Učebnice měli žáci vypůjčené ze školy.
 
Přes dobré zkušenosti z pokusného ověřování, které otevřely cestu pro jeho kodifikaci, se předpokládá, že v zákoně budou, na rozdíl od domácího vzdělávání na 1. stupni základních škol, stanoveny podmínky pro povolení této formy vzdělávání. Ředitel školy například bude moci zařazení žáka do individuálního vzdělávání (IV) odmítnout. Zatímco u vzdělavatelů žáků 1. stupně stačí vzdělání na úrovni střední školy s maturitou, u vzdělavatelů žáků 2. stupně bude vyžadováno vzdělání alespoň na úrovni vyššího odborného nebo bakalářského studia. Výsledky žáků s IV bude sledovat Česká školní inspekce. Součástí IV jsou pravidelné konzultace na kmenové škole žáka a přezkušování žáků vždy na konci pololetí.
 
Tento školní rok dobíhá ještě poslední ročník pokusného ověřování IV. Následovat bude novela školského zákona, na jejímž základě by plošné využití IV na 2. stupni ZŠ mohlo být možné od školního roku 2014/2015.
Autor:  
Vložil/a: Radka Evjáková