O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit
Sekce obsahuje základní přehled o alternativních výukových metodách. Kromě výkladových textů obsahuje také odkazy na www stránky a bibliografii k dané problematice. Máte-li zkušenosti se školou, v níž se některé z přístupů používají, vložte prosím komentář, případně využijte kontaktu redakce@zkola.cz.
16. 8. 2017, Jana Galová
Hlavním cílem projektu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který potrvá až do konce roku 2018, je systematická analýza současné podoby fungování domácího vzdělávání v České republice v komparaci se situací v zahraničí. Na webu projektu najdete vybrané publikace o domácím vzdělávání, pozvánky na akce pro rodiny domácích školáků a další užitečné odkazy. »Celý článek«
5. 1. 2016, Radka Evjáková
V zajímavých prostorách studentského divadla JAMU na Orlí byla 22. 12. 2005 poprvé představena ukázka práce laboratorní školy LABYRINTH Brno. Ačkoliv nezávislých škol přibývá, LABYRINTH je projekt v ČR doposud ojedinělý. »Celý článek«
2. 12. 2015, Radka Evjáková
S otevíráním dalších a dalších škol, které chtějí vzdělávat děti podle jiných principů, než je frontální výuka formou instrukcí a požadavků, se otevírá otázka po tom, zda jsou tyto alternativní přístupy efektivnější ve svých výstupech, a v čem vlastně. »Celý článek«
21. 6. 2014, Radka Evjáková
Organizace Na Pasece vychází vstříc všem zájemcům domácího vzdělávání a spustili projekt Škola - Neškola, který bude od září 2014 fungovat jako pravidelné celodenní setkávání rodin 1x měsíčně v prostorách lesní školky Na Pasece. »Celý článek«
7. 2. 2013, Radka Evjáková
Na základě pokusného ověřování individuálního (domácího) vzdělávání na 2. stupni základních škol ministerstvo školství připraví návrh jeho zapracování do novely školského zákona. »Celý článek«
9. 10. 2012, Radka Evjáková
Elijah Wood, Julian Assange, Thomas Edison, Albert Einstein… Co mají tito lidé společného kromě talentu? Všichni se učili doma! Přečtěte si více o tom, jak funguje domácí vzdělávání v České republice, Rusku, Španělsku, Německu, Polsku a na Ukrajině. »Celý článek«
12. 3. 2012, Radka Evjáková
Velký obdiv si zaslouží skupina podnikatelů, která je snad tou nejméně oceňovanou. Domácí učitelé rodičové (parentrepreneurs) hledají inovativní cesty, jak zabezpečit intelektuální, emocionální a duchovní růst svých dětí. »Celý článek«
5. 10. 2010, Radka Evjáková
Dokument MŠMT č.j. 14 821/2007-22. »Celý článek«
15. 3. 2005, Radka Evjáková
Když se před někým zmíním o domácím vzdělávání, často následuje reakce, že dítě přece potřebuje vrstevníky. Možná by stálo za to, zamyslet se nad problémem i z jiné strany. »Celý článek«
15. 11. 2012, Radka Evjáková
Waldorfské třídy při plzeňské ZŠ vydaly příručku pro začínající waldorfské rodiče. Materiál, který připravili rodiče dětí z waldorfských tříd má sloužit k základní orientaci ve waldorfské pedagogice. »Celý článek«
11. 12. 2009, Radka Evjáková
Rozhovor s docentkou Miluší Kubíčkovou, propagátorkou antroposofie, která ve svých osmdesáti pěti letech stále čiší vitalitou. Píše knihu a chystá se připravit nový výtisk již rozebraného titulu Vůle ke zdravému životu. »Celý článek«
23. 9. 2009, Radka Evjáková
Děti jako svobodné individuality, jejichž výchova vychází z jejich přirozených předpokladů. A individuální předpoklady každého dítěte jsou v jeho výchově respektovány, aby z každého vyrostl silný jedinec. »Celý článek«
17. 12. 2008, Radka Evjáková
Po roce 1989 začaly u nás díky četným iniciativám pronikat do veřejného povědomí waldorfské školy coby nová školská alternativa přicházející ze zahraničí. »Celý článek«
Waldorfská pedagogika je pro mnoho lidí jediným, a tudíž mylně typickým představitelem alternativních škol. Je to paradox, protože ve skutečnosti se od ostatních našich alternativních škol dosti výrazně odlišuje. »Celý článek«
25. 3. 2011, Radka Evjáková
Co udělá businessman, když se mu splní všechny jeho plány? Otevře si Montessori školu. Tedy alespoň tak se k tomu postavil Tomáš Janeček. »Celý článek«
15. 4. 2010, Radka Evjáková
Děti ve třídě s výukou pedagogiky podle Marie Montessori mají za sebou prvních sedm měsíců výuky. Nastal čas ohlédnout se za dosaženými výsledky a zeptat se rodičů žáků, jestli jsou s výukou dětí spokojení. »Celý článek«
1. 3. 2010, Radka Evjáková
Vyučovací hodinu ve třídě, v níž se jako v jediné ve Zlínském kraji děti učí podle Montessori pedagogiky, navštívil náměstek primátorky Hynek Steska. "Překvapil mě absolutní klid ve třídě." »Celý článek«
27. 12. 2009, Radka Evjáková
Rozhovor s Mgr. Ilonou Gargulákovou, ředitelkou ZŠ Komenského I ve Zlíně. »Celý článek«
Zkuste si představit, že vstoupíte do klasické třídy - takové jakou máte ve svých vzpomínkách: tři rovnoběžné řady lavic, vpředu učitelský stůl a tabule, po stranách možná nějaké zamčené skříňky a nástěnky s obrázky několika vyvolených. »Celý článek«
8. 6. 2005, Radka Evjáková
Elektronická skripta o reformní pedagogice jsou dílem PhDr.Mgr. Tomáše Janíka, Ph.D., odborného asistenta Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. »Celý článek«
Proč jsem tyto tři alternativy spojila do jednoho článku? Protože mají mnoho společného. Trochu zjednodušeně by se dalo říci, že nejodlišnějšími pedagogickými alternativami u nás jsou Montessori, Integrovaná tematická výuka a Waldorfská škola. »Celý článek«
2. 4. 2009, Radka Evjáková
„Vzdělávání je pro mnohé chození na místo, kterému se říká škola a kde je někdo nutí naučit se něco, co se moc učit nechtějí, pod hrozbou, že se stane něco zlého, když to neudělají - spousta lidí takové hry nemá ráda a ukončuje je co nejdřív.“ »Celý článek«