Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Vysvětluji studentům, že se spoustou chemických látek se denně setkávají i ve svém životě, proto je dobré o nich něco vědět: Lucie Bakalová
Lucie Bakalová je učitelkou chemie a biologie na Gymnáziu Ladislava Jaroše v Holešově. V letošním roce se stala nejoblíbenějším pedagogem ve Zlínském kraji a v celorepublikovém finále získala tituly Ámos dětské poroty a Ámos chemikář.

Paní Bakalová, jak jste se dostala k učitelské profesi a proč padla Vaše volba právě na chemii a biologii?

Od malička jsem věděla, že chci učit, ale vždy jsem si říkala, že to budou spíše humanitní vědy, protože jsem se v těchto oborech účastnila různých soutěží s celkem dobrými výsledky. Za to, že volba padla právě na chemii a biologii, vděčím své vyučující chemie, která mě pádnými argumenty na studium uvedených předmětů nalákala.

Text písně navazoval na vybrané chemické experimenty, které jsme během zpívání předváděli. 

Jak náročná byla příprava na celorepublikové finále soutěže Zlatý Ámos?

Náročná. Bylo třeba se připravit na několik úkolů – např. natočit propagační video či nachystat si vtipné minutové představení sebe sama a školy, kde vyučuji. Nejvíce času zabrala příprava společné scénky se studenty. Vzhledem k TV přenosu nebylo možné použít hudbu, na kterou se vztahují autorská práva, tak jsme si museli vymyslet vlastní píseň a natočit ji ve studiu. Text písně navazoval na vybrané chemické experimenty, které jsme během zpívání předváděli. Ale vynaložené úsilí stálo za to. Velmi jsme si se studenty účast ve finále ankety užili. 

Prozradíte nám, jakým způsobem se vám daří žáky pro chemii nadchnout?

Vždy je nejlepší, když si studenti mohou chemii co nejvíce „osahat" a to ideálně prostřednictvím praktických experimentů. Když vidí nějaký zajímavý pokus, sami chtějí vědět, na jakém principu funguje. Bohužel nám v tomto ohledu legislativa čím dál více svazuje ruce.

Jinak se snažím výuku zpestřit různými animacemi a videi, učivo připodobňuji k běžným situacím z života. Vysvětluji studentům, že se spoustou chemických látek se denně setkávají i ve svém životě, proto je dobré o nich něco vědět.  

Na drobné prohřešky reaguji vtipnou poznámkou, či je nějak zakomponuji do výkladu.

Pokud se vyskytnou kázeňské problémy ve třídě, jak je řešíte?

Musím zaklepat, ale mám velmi hodné studenty. Na drobné prohřešky reaguji vtipnou poznámkou, či je nějak zakomponuji do výkladu. Pokud se vyskytne něco vážnějšího, řeším to osobním rozhovorem a domluvou. Hlas zvyšuji velmi zřídka.

Jaká je spolupráce s rodiči Vašich žáků?

Opět musím zaklepat, až na výjimky velmi dobrá. Když se vyskytne problém např. ohledně prospěchu, rodiče hned píší e-maily nebo volají, a snaží se situaci včasně vyřešit. Velmi mě těší, že se naše spolupráce v poslední době posouvá např. do roviny kooperace s VŠ, kde maminky a tatínkové našich žáků působí např. jako pedagogové. Studenti tak mohou v rámci výuky navštívit některá vysokoškolská pracoviště, nahlédnout pod pokličku vědeckému bádání a pracovat s novými technologiemi.

Hledám na internetu zajímavá videa, piluji své přípravy, přemýšlím nad novými experimenty a náplní hodin.

Kolik práce si nosíte domů?

Testy většinou stíhám opravit ve škole, ale jako aktivní člověk doma nezahálím a stále pátrám po možnostech, jakými lze zpestřit hodiny chemie. Hledám na internetu zajímavá videa, piluji své přípravy, přemýšlím nad novými experimenty a náplní hodin, pracovními listy apod.

Jak ve volném čase relaxujete a doplňujete energii?

Velkým relaxem je pro mě sport. Jezdím na kole a in-line bruslích, běhám, cvičím aerobic či jógu. Ráda navštěvuji folklórní akce. A energii mi dávají (a často i berou) mí malí synovci.    

Jaké máte profesní cíle nebo přání do dalšího období?

Těch přání je několik. S blížícími se maturitami bych přála všem mým studentům, aby hladce prošli „zkouškou z dospělosti" a dostali se na svou vysněnou vysokou školu. Zároveň aby nezapomněli na naše gymnázium a rádi se k nám vraceli.

V souvislosti s výukou chemie bych chtěla získat peníze, např. v rámci nějakého projektu, na nákup nového chemického vybavení a přístrojů.  A sama pro sebe bych si přála, aby pro mě má práce nikdy neztratila smysl!

Děkuji Vám za rozhovor.



Na webu Zlatyamos.cz naleznete krátké video z 25. ročníku této ankety.  
Autor:  
Vložil/a: Jana Cenková