Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Kdo hoří, může zapalovat. Já miluji školu i žáky, učit mě baví: Anna Straková

Anna Straková je učitelkou matematiky a fyziky na ZŠ Unesco v Uherském Hradišti. V březnu byla oceněna Zlínským krajem za pedagogickou činnost a významný přínos pro výchovu a vzdělávání mladé generace. Ve volném čase jako místostarostka obce Velehrad oddává snoubence, zajímá se o historii, malířství a literaturu, navštěvuje koncerty a představení Slováckého divadla.

 

 
Jaká byla vaše cesta za profesí učitelky?
 
Je to moje splněné přání. Vždycky jsem si přála být učitelkou. Po maturitě jsem studovala na Vyšší pedagogické škole v Opavě. Chtěla jsem učit zeměpis a ruštinu. Tato kombinace nebyla otevřená, tak jsem šla studovat učitelství matematiky a fyziky. Naprosto nelituji a jsem šťastná. Začínala jsem učit ve Starém Městě, pak jsme se s manželem přestěhovali do Prostějova a od roku 1970 až do dneška učím v Uherském Hradišti. Jsem sice v důchodě, ale fyzikářů je málo. Proto stále učím na částečný úvazek fyziku a matematiku.
 
Nikdy jste nezapochybovala o své volbě? Nelitovala jste rozhodnutí stát se učitelkou?
 
Vůbec ne. Už od dětství jsem se těšívala do školy, baví mě práce s dětmi a život mezi kantory. Jsou mladší než já a je mi s nimi dobře.
 
Čím si myslíte, že jste si zasloužila ocenění Zlínského kraje?
 
Myslím si, že svoji práci se snažím dělat poctivě, nešidím ji. Kdykoliv zastoupím své kolegy, to mi nedělá potíže. Prostě moje práce je také mým koníčkem.
 
Vychovávat se má v každém předmětu, nejen v hodinách výchov. Když přijdu do hodiny, udělám si pořádek. Pozavírám otevřené dveře od skříní, posbírají se všechny papíry. Ztratíte pět minut, ale podesáté je čisto, tabule nachystaná. Ano, hodina by měla být také kulturním zážitkem. Je to sice nekonečný boj, ale má smysl o to usilovat.
 

Můžete být přísná, ale musíte být ke všem přísná stejně

Co myslíte, že na dnešní žáky platí nejvíce? Říká se, že mladí nemají tolik znalostí co dříve, častěji se vyskytují problémy s kázní. Co vám se osvědčilo?
 
Dnešní mládež na tom taky není nejlépe. Nemají jednoduchý život. Dost velké procento dětí žije v neúplných rodinách. Rodiče jsou pracovně velmi zaneprázdněni, nezbývá jim na děti dostatek času. Když se mnou několik dětí zůstane odpoledne ve škole, nedovedete si představit, jak rádi si povídají. Potřebují ze sebe dostat dojmy, pocity a já je ráda vyslechnu. Jejich problémy mně nepřipadají zbytečné.
 
Druhá věc je, že žáci si velmi cení poctivosti a spravedlnosti. Můžete být přísná, ale musíte být ke všem přísná stejně. Ze začátku strašně brblou. Trvá dlouho, než si zvyknou, že po nich něco chci a nepolevím. Ale později to ocení. Třeba sešity si vždy nechám posbírat otevřené, abych nevěděla, čí jsou, a pak je opravím. Teprve pak se podívám na jméno. Stoprocentní spravedlnost neexistuje. Při uzavírání známek si můžete dělat jakýkoliv aritmetický průměr, ale prostě to nejde. Někdo má smolný den, nevyšlo mu to. Snažím se, aby si žáci mohli všechny známky opravit. Mně nejde o známku, ale aby to, co je učím, v nich zůstalo, rozuměli tomu a rádi se učili.
 
Do výuky se snažím doplňovat nové poznatky. Fyzika je ale věda, která jde velmi dopředu. Nejde sledovat všechno, vývoj je rychlý. Používám hodně příklady z praxe. Zrovna beru atomovou energii a děti si spoustu věcí dokážou najít na internetu, pak si je společně přečteme, povídáme si o nich.
 
Pokud se vyskytnou kázeňské problémy ve třídě, co vám funguje?
 
Někdy zabírá zvýšit hlas, na někoho jiného mluvit potichu, s někým se na chvíli úplně přestat bavit. Je to různé. Většinou se ale dá s dětmi domluvit. Někdy stačí vymyslet vtipnou odpověď. Třeba deváťáci vtipnou odpověď ocení. Když vás napadne, rozesměje se celá třída včetně mě a je po problému.
 

Když opustíte základní školu, měli byste mít všeobecný přehled

Proč si myslíte, že matematika a fyzika není v současné době příliš populární? Vlastně celá oblast přírodních věd?
 
V naší předmětové komisi matematiky řeším spolu s ředitelstvím školy počty hodin matematiky. Populární se matematika stane tehdy, když ji žáci dobře rozumí. A aby dobře rozuměli, musí mít napočítané. Mluví se o jakémsi drilu, a on to částečný dril opravdu je. Druhá věc je, že učitel je musí naučit vyznat se v příkladu. Určitým způsobem jej zapsat a dobře rozebrat. Moji žáci se zlobili, když jsem chtěla, aby si dělali povinně zápis úlohy. Nebavilo je to. Potom šli na gymnázium a po roce mi řekli, jak na mě vzpomínali. Právě na to, jak jsem je tlačila k tomu, aby si všechno zapsali. Umí tak každou úlohu rozebrat, zestručnit, zapsat, najít, co se má vypočítat.
 
Není jistá neoblíbenost matematiky a fyziky způsobena mýtem o praktické neupotřebitelnosti těchto předmětů v běžném životě? „Stejně to všichni hned po škole zapomenou..“
 
To víte, že se to říká. Když opustíte základní školu, měli byste mít všeobecný přehled. Když ho máte, můžete si s kýmkoliv o čemkoliv povídat  - fyzika se hodí i do křížovky, ta se hodí vždycky. Úzký profil to neumožňuje.
 
Co by se kromě posílení počtu matematických hodin mohlo udělat pro to, aby si děti vybraly matematiku nebo přírodní vědy pro své budoucí profesní uplatnění?
 
Vyučovací hodiny musím připravit tak, aby je matematika a fyzika bavila. Nikdy je do ničeho nenutím, ani do účasti na olympiádách. Ale říkám, dokaž to, že umíš víc než spolužáci. Do soutěží se jich přihlásí vždycky hodně, postupně odpadají, protože úlohy jsou opravdu těžké. Ale většinou dosáhnou výtečných výsledků.
 

Ve vzdělávacích plánech by měly být  pouze základy, dobrý učitel si přidá spoustu věcí navíc

Na čem záleží, jestli předmět baví?
 
Asi je to trošičku už dané, každý jsme jinak orientovaní. Mě například nebavil nikdy dějepis. Teď jsem stará paní a historie, dějepis, malířství mě hrozně baví. Nikdy jsem neměla problémy zaujmout děti matematikou. Když umí počítat, začne je předmět bavit. S fyzikou jsou problémy větší, je náročnější. Musím chystat více pomůcek, bez nich to nejde. Práce s pomůckami žáky velice baví.
 
Vy jste také předsedkyní matematické komise. Podle čeho se vám učí líp? Podle školních vzdělávacích plánů, nebo podle osnov, které bývaly dřív, a uvažuje se o jejich znovuzavedení do výuky?
 
Myslím, že je to zhruba stejné, musíte si vybrat sama. Toužím po tom, aby v těchto plánech byly jenom základy. Dobrý učitel si stejně přidá spoustu věcí navíc. Každá třída potřebuje něco jiného. V osnovách se pořád dělají změny, které nevedou k velkým úspěchům. Dnešní  ŠVP také není špatné. Já už jsem takových programů zažila mnoho. Myslím si, že i kdyby zůstaly staré osnovy, daly by se učit moderními metodami.
 
Máte nějaký vzor, který vás inspiruje?
 
Ano. Paní učitelku Kellerovou, která tady učila chemii. Je to pedagožka ještě starší než já, dodnes cvičí děti v Sokole, hraje loutkové divadlo, připravuje studenty na studium medicíny. Měla promyšlený program opakování, opravdu skvělý. Toho se mně zatím nepodařilo dosáhnout.
 
Děkuji za rozhovor.
 
----------------------
 
Kontakt: ZŠ UNESCO, Komenského náměstí 350, Uherské Hradiště, tel. 572 540 904, e-mail: strakova@zsunesco.cz, www.zsunesco.cz  
Autor:  
Vložil/a: Radka Evjáková