Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Jsem rád učitelem a baví mě to: Michal Mikláš

​Mgr. Michal Mikláš je učitelem informatiky a správcem sítě na Gymnáziu a Jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky Zlín. Na konci března získal ocenění nejoblíbenějšího učitele České republiky v anketě Zlatý Ámos 2012 a Dětský Ámos 2012. Miluje počítače, fotografování a svou rodinu.


Foto: Petr Zákutný

Pane Mikláši, jaká byla vaše cesta za učitelskou profesí?
 
Celkem dlouhá a postupná. Už na základní škole jsem vedl kroužek angličtiny pro malé děti. Po revoluci se angličtina začala učit, já ji k počítači potřeboval, a tak mě hodně bavila. Následně jsem občas vedl nějaký počítačový kurz a dokonce ještě během studií VŠ jedno pololetí učil na základní škole. A nyní působím na gymnáziu.
 
Čím myslíte, že jste si zasloužil ocenění Zlatý Ámos 2012?
 
To je spíše otázka na porotu, ale snažili jsme se se studenty do soutěže vnést humor, dobré nápady a prostě lidi pobavit. Výkon studentů ve všech kolech této soutěže byl klíčovým faktorem k zisku tohoto ocenění.
 

Ocenění je pro mě hodně zavazující

Jak udržujete dobrou úroveň vzdělání u svých studentů?
 
Nevím, zda udržuji dobrou úroveň, ale snažím se je naučit co nejvíce a ukázat, že to, co je učím, se dá v životě skutečně použít. Chci studenty naučit co nejvíce, ale stále u sebe nacházím mezery a snažím se celý tento proces zlepšovat. Ocenění je pro mě hodně zavazující.
 
Snažím se být přátelský a se studenty komunikovat. Vím, že je pro ně někdy látka těžká. Často je nabádám, že pokud se jim něco nedaří pochopit, tak mají přijít a rád se jim budu věnovat.
 
Pokud se vyskytnou kázeňské problémy ve třídě, co vám funguje?
 
Většinu potenciálně problémových věcí se snažím definovat již v první hodině. Pokud se ale nějaký problém vyskytne, tak dám studentům jasně najevo, že ten problém nastal, popíši jej a požádám je, aby se snažili takového jednání vyvarovat.
 
Jaká je úroveň IT dovedností u středoškoláků?
 
Jak u koho. Studenti dnes používají počítač stejně samozřejmě jako například telefon, ale mnohdy pouze pro několik běžných úkonů (brouzdání po oblíbených stránkách, psaní e-mailu apod.). Chybí jim celkový nadhled nad touto technologií – počítač je pro ně prostě krabička s obrazovkou a pro mnoho z nich je ještě po příchodu na gymnázium například Internet věc, která je neviditelná a vyskytuje se někde ve vesmíru.
 

Na klidném moři může být kormidelníkem kdokoliv

Co by o vás řekla vaše rodina, blízcí?
 
Na první pohled jsem pro spoustu lidí typický "ajťák": lehce roztržitý, patřičně nadšený, užívající si moderní technologie. Ale kdo mě pozná blíž, zjistí, že se snažím naslouchat lidem ve svém okolí, pomáhám řešit nesnáze nejen s počítačem, jak říká moje žena. Ať už je to v práci, při fotografování nebo doma, je pro mě důležitá reakce okolí. Potřebuji mít zpětnou vazbu, vědět, že to, co dělám, má smysl. To byl nejvýraznější rozdíl mezi prací v komerční sféře, kde jsem byl neustále zavřený u počítače a programoval a prací ve škole, kde jsem právě díky odezvě studentů mnohem spokojenější.
 
Máte nějaký svůj životní vzor, který vás inspiruje?
 
Když jsem ve 4. třídě po operaci s nohama ležel doma, chodila mě domů doučovat příjemná a hodná paní učitelka Edita Kolářová. Dodnes vzpomínám na její ochotu, trpělivost a pedagogický um. Nepamatuju si detailně výuku, ale měl jsem jasno ve všem. Myslím si, že je důležité, aby žáci neměli z učitele strach.
 
Moje životní filozofie se dá shrnout do věty: Na klidném moři může být kormidelníkem kdokoliv. Nechci ve svém životě konflikty, zásadní je pro mě funkční rodina a zdraví. V klidném prostředí se dobře žije. Zatím se mi to naštěstí daří.
 
Chybí vám něco v životě? Máte svůj fanklub, celostátní ocenění, zázemí, humor…
 
Jsem smutný, jak se vyvíjí situace v našem státě. Média příliš nesleduju, připadá mi to marné. Jsem zklamaný z mnoha našich politiků. Kdyby tak stát řídila skupina odborníků na dané věci skutečně tak, že jim na našem státě a lidech opravdu záleží. Chápu, že je potřeba šetřit, ale politika škrtů je jednoduchá, neřeší ale zásadní věci koncepčním způsobem – například ve školství opravdu chybí peníze už dlouhodobě. Také mi chybí lidé, kteří odešli. Například můj tchán, který zemřel na leukémii. Byl skromný, pokorný, disciplinovaný člověk se smyslem pro humor – takového člověka už dnes jen tak nepotkáte.
 
Kolik času trávíte u počítače mimo práci?
 
Po práci jsem u počítače hodně, o víkendech často fotím svatby nebo se snažím něco nového naučit. Chodím pravidelně do fitcentra, jezdím doma na rotopedu. Při práci většinou sedím, tak se snažím nedostatek pohybu aktivně kompenzovat. Myslím, že z dlouhodobého hlediska je nedostatek pohybu problémem i u dětí, jak jsme ostatně diskutovali s kolegy i na Zlatém Ámosovi. Děti leniví, ztrácí obratnost. A mají zdravotní problémy, protože organismus není fyzicky trénovaný.
 
A jaké jsou vaše IT plány do budoucna?
 
Já bych moc chtěl toho na počítačích umět co nejvíc. Nakoupil jsem spousty knih, chci z nich dělat studentům přednášky, třeba v minulosti jsem připravil lekci zaměřenou na retuš portrétů. Jsem rád učitelem a baví mě to. Když jsem se chtěl stát učitelem, klesl jsem v očích některých příbuzných a známých. Zaměstnání učitele není příliš prestižní záležitostí. Já chci studenty připravit do praktického života, na teorii máme Google…
 
Děkuji za rozhovor. 
 
---------------------------
 
Kontakt:  Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín, náměstí T. G. Masaryka 2734-9, Zlín, tel.: 577 007 444, e-mail: gym@gjszlin.cz
Autor:  
Vložil/a: Radka Evjáková