Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Banánovník před ZŠ Sychrov upozornil na příběh banánů

Před ZŠ Vsetín, Sychrov 97 se ráno 19. prosince objevil „banánovník". Papírové banány, které ozdobily strom před školou, informovaly o spuštění nové webové interaktivní stránky Příběh banánu. Akce se konala v rámci kampaně Za férové banány, kterou koordinuje Ekumenická akademie. Sychrovský banánovník vytvořili žáci ZŠ Vsetín Sychrov 97, která nese titul Fairtradová škola.

 V pondělí ráno mohli kolemjdoucí před ZŠ Sychrov spatřit nezvykle ozdobený strom. Nešlo o netradiční vánoční ozdoby, ale žluté papírové banány s odkazem na novou interaktivní webovou stránku o příběhu našeho nejoblíbenějšího tropického ovoce.

Akce proběhla na dalších 45 místech ČR.

Každý rok sníme 9,9 kg banánů na osobu. Zvláště v období Vánočních svátků se jejich spotřeba zvyšuje a ceny jdou dolů. Banány jsou ovocem, které se nejčastěji vyskytuje ve slevových akcích, v průměru až jedenáctkrát do měsíce. Jak je ale možné, že ovoce, které k nám cestovalo takovou dálku, je levnější než lokální jablka?

Nízké ceny banánů jsou důsledkem cenové politiky řetězců, které na ně lákají spotřebitele. Řetězcům se vyplatí prodávat banány s menší marží, protože cenu tohoto ovoce si spotřebitelé pamatují a podle její výše pak hodnotí cenovou hladinu v obchodě. I proto bývají banány často ve slevě. To má negativní důsledky hlavně v zemích, kde se banány pěstují. Dodavatelé musejí čelit tlaku řetězců a šetřit na mzdách pracovníků. Nízká cena banánů ale neodráží skutečné náklady, které jejich produkce vyžaduje. Nejvíce se šetří na práci, kterou odvádějí pracovníci na plantážích. Kromě nízkého příjmu jsou zaměstnanci navíc nuceni pracovat bez ochranných pomůcek s mnoha chemikáliemi, které se používají na ošetření banánovníků, ale poškozují zdraví lidí i životního prostředí.

„Příběh banánů je interaktivní webová stránka o lidech, kteří pěstují banány, ale i o firmách, které banánový trh ovládají. Obsahuje videa, fotky, animace a příběhy, které vznikly na základě naší letošní návštěvy banánových plantáží v Kostarice a Panamě," uvádí Pavla Kotíková, koordinátorka kampaně Za férové banány a spoluautorka dokumentu. Cílem dokumentu je také motivovat české spotřebitele, aby požadovali po supermarketech, ve kterých nakupují, eticky vypěstované banány, například ty se známkou FAIRTRADE.


Zapojením do kampaně a představením „banánovníku" široké veřejnosti chceme dát najevo, že nám není lhostejný osud lidí, kteří pěstují banány na plantážích, že je pro nás důležité, aby i oni mohli žít důstojně. 

V České republice probíhá už druhým rokem kampaň Za férové banány!, jejímž cílem je zajištění důstojných pracovních podmínek na plantážích s tropickým ovocem a ochrana životního prostředí při jeho produkci.

Zamysleli jsme se nad tím, jak je možné, že za banán přivezený z Jižní Ameriky či Afriky zaplatíme stejně anebo ještě méně než za naše české jablko? A to jistě víme, že ani to jablko není předražené - to vám řekne každý sadař. Kolik jen práce  a jaká rizika postupují zemědělci, kteří se pustí do sadaření, pěstování ovoce či zeleniny. Važme si jejich práce! Jablka ani banány se zatím nedají vyrobit uměle. Rostou a zrají týdny, měsíce i roky.

Až tedy uvidíte banánovník ve Vsetíně na Sychrově, nelekejte se, není to důsledek globálního oteplování. Prostě si jeden ten "papírový informační banán" utrhněte a přečtěte si ho.

Děkujeme za Váš zájem a podporu.



Autor:  
Vložil/a: Radka Evjáková