Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Střední školy jako centra přírodovědného a technického vzdělávání

​Dokážou žáci základní školy vyrobit funkční stroboskop, dřevěnou hračku, naprogramovat robota nebo provést chemický rozbor vody přímo v terénu? Ti, kteří v uplynulých dvou školních letech prošli v rámci projektu „Centra vzdělávání“ sdílenou výukou nebo absolvovali volnočasové aktivity na středních školách, to umí.

S koncem školního roku končí úspěšný dvouletý projekt Zlínského kraje Centra přírodovědného a technického vzdělávání pro moderní výuku žáků středních a základních škol ve Zlínském kraji (CZ.1.07/1.1.00/44.0010). Projekt je, jak vyplývá z názvu, zaměřený na rozvoj a zkvalitnění výuky přírodovědných a technických předmětů. Cílem je dát žákům základních i středních škol možnost vyzkoušet si, jaké to je vlastníma rukama něco vyrobit, objevit v laboratoři nebo naprogramovat například robota. A vzbudit tak u žáků o výše uvedené obory zájem.
1zs holešov.jpg 
Finanční podpora z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (Evropská unie (ESF): 85 %, státní rozpočet: 15 %) umožnila partnerským středním školám pořídit moderní vybavení laboratoří, odborných učeben a dílen. Zásadním momentem projektu bylo nastartování a podpora spolupráce mezi středními a základními školami v regionu. V praxi to znamená sdílení učeben, dílen a laboratoří středních škol pro povinnou výuku základních škol a pořádání zájmových kroužků na středních školách. Středoškoláci si navíc v průběhu projektu mohli vyzkoušet práci asistenta pedagoga při výuce žáků základní školy.
 
Učitelé partnerských středních škol připravili obsahové náplně výše uvedených aktivit (navazující na ŠVP) a zajistili jejich realizaci, což vedlo k modernizaci a rozšíření výuky jak na středních, tak na základních školách. Nedílnou součástí projektu byly aktivity zaměřené na vzdělávání pedagogů a při Střední průmyslové škole v Otrokovicích byl otevřen nový vědeckotechnický park - Experimentárium.
 

Jak hodnotí průběh a přínosy projektu ředitelé zapojených škol?

"Díky projektu jsme dosáhli na špičkové strojní vybavení. Žáci budou mít možnost využívat pořízené strojní vybavení a tím se více přiblížit realitě současné výroby a technologickým trendům." - Jindra Mikuláštíková, ředitelka Střední průmyslové školy stavební Valašské Meziříčí
 
"Projekt přinesl našim dětem především možnost seznámit se se skutečnou praxí, mohly se na práce nejen dívat, ale také si je osahaly. Určitě byla přínosem robotická stavebnice, zapůjčená střední školou, kterou naši žáci často využívají." - Vratislav Brokl, ředitel Základní školy Uherské Hradiště, Za Alejí
 
"Překvapil mě zájem žáků něco si vyrobit, něco dokázat, být za to na sebe pyšný. Spousta zručných dětí, talentů včetně dívek." - Petr Pavlůsek, ředitel Integrované střední školy – COPT a JŠ Valašské Meziříčí
 
"Žáky aktivity a spolupráce se střední školou velmi baví. Na každou schůzku se těší - jednak na to, na čem se bude pracovat, dále na velmi příznivé a milé přijetí ze strany pracovníků školy. Trpělivost pana Dufka a jeho individuální přístup, zapálenost pro práci, ochota - to prostě nemá konkurenci. Vše je perfektně zabezpečeno i technicky (doprava, občerstvení). Díky projektu může alespoň vzorek našich žáků pracovat s materiálem a v prostředí, které mu základní škola neumožňuje." - Jarmila Růžičková, ředitelka 1. Základní školy Holešov
 
"Centra vzdělávání přinesla hlubší propojení se základními školami, navázání nových kontaktů s pedagogy a vedením základních škol, kroužkovou činnost pro žáky naší školy v mnohem větším měřítku, než tomu bylo doposud. Škola se vybavila novou technikou a technologií v oblasti metrologie. Učitelé získali nové poznatky z oblasti badatelsky vedené výuky, kterou si pak sami vyzkoušeli ve svých hodinách." - Jarmila Minaříková, ředitelka Střední průmyslové školy strojnické Vsetín
 
"Vždy jsme byli mile překvapeni, že jsme žáky základních škol spíše museli ze školy "vyhánět", než abychom je nutili do praktických činností". - Josef Maryáš, ředitel Gymnázia Jana Pivečky a Střední odborné školy Slavičín
 
"Co mě mile překvapilo? Zájem některých žáků naší školy o zapojení se do realizace projektu. Když jsou zdroje pro ocenění práce, tak se i líp pracuje všem členům projektového týmu."
- Jaroslav Krčmář, ředitel Střední školy zemědělské a přírodovědné Rožnov pod Radhoštěm
 
zs_brest.jpg 
 

Přehled partnerských škol projektu

Gymnázium Jana Pivečky a Střední odborná škola Slavičín
Integrovaná střední škola - Centrum odborné přípravy a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Valašské Meziříčí
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město
Střední odborná škola Josefa Sousedíka Vsetín
Střední odborné učiliště Uherský Brod
Střední průmyslová škola polytechnická - Centrum odborné přípravy Zlín
Střední průmyslová škola Zlín
Tauferova střední odborná škola veterinární Kroměříž
Střední škola nábytkářská a obchodní Bystřice pod Hostýnem
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Střední průmyslová škola Otrokovice
Střední průmyslová škola stavební Valašské Meziříčí
Střední průmyslová škola strojnická Vsetín
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště
Střední škola - Centrum odborné přípravy technické Uherský Brod
Střední škola informatiky, elektrotechniky a řemesel Rožnov pod Radhoštěm

Výsledky ankety mezi řediteli škol: 
Anketa mezi řediteli škol.docx Anketa mezi řediteli škol.docx
 

zs frystak.jpg 


Jaké zkušenosti mají s realizací projektových aktivit učitelé základních a středních škol a které aktivity (sdílenou výuku, kroužky) budou SŠ v příštím školním roce nabízet, se budete moci dozvědět 28. května 2015 na Krajském setkání pedagogů základních a středních škol v Uherském Brodě. Pokud se chcete přihlásit, napište na e-mail: sarka.grygerova@spspzlin.cz.
 

Program krajského setkání je ke stažení zde:
Program_Uh. Brod_28. 5. 2015.pdf Program_Uh. Brod_28. 5. 2015.pdf

 
 

logolink experimentarium.png 

Autor: Šárka Grygerová
Vložil/a: Jana Vodáková