Mnoho dětí vyrůstá v náročném rodinném prostředí. Provází je traumata a problémy, které se promítají do jejich prospěchu i chování. V mnoha případech jsou učitelé první osobou, která si toho všimne. Webová stránka Domů nevidíš jim má sloužit jako praktická příručka vedoucí k prevenci, rozpoznání i vyhodnocení situace žáka a následnému poskytnutí potřebné pomoci.
Za projektem stojí Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze spolu s neziskovou organizací Barevný svět dětí. Webové stránky projektu mají zároveň pedagogům dodat odvahu a ujistit je, že vyhledáním pomoci dítě ještě více neohrozí. V případě, že je dítě ohroženo na životě, zdraví nebo mravním vývoji, má totiž učitel oznamovací povinnost o takovém ohrožení informovat příslušné orgány. Nahlášením problematické rodinné situace však velmi často vzniká konflikt s rodiči.
Projekt se dělí na tři části, z nichž každá cílí na jiné problematické vlivy v domácím prostředí školáků. Jednotlivé postupy jsou specializované na děti v náhradní rodinné péči, na psychické týrání a vyrůstání se samoživitelem.
Jak postupovat
Ačkoli je každá situace jiná, existují obecné zásady, které nám pomohou za všech okolností. Zahrnují všechny fáze procesu od vzniku problému až po jeho vyřešení. Učitelé na webu najdou checklist, díky kterému se rychleji a lépe v situaci zorientují a ověří si, že žádný krok vedoucí k žádoucí pomoci nevynechali. Kromě těchto návodů se na webových stránkách nacházejí i konkrétní příběhy, díky nimž si pedagogové mohou lépe představit, co se jejich žákovi po návratu ze školy děje.
Plán pomoci
Učitelé hrají v této problematice zásadní roli, prvotní podezření na problematické zázemí totiž většinou zachytí právě oni, jelikož jsou s dětmi v kontaktu každý všední den. Předsedkyně spolku Barevný svět dětí Zuzana Cesneková proto upozorňuje i na péči učitelů o sebe sama. “Pedagog, který se cítí dobře, se nebude bát poskytnout pomoc svému žákovi a postavit se rodičům,” komentovala. Na stránkách nechybí ani kontakty na Linku bezpečí a další organizace.
Nejčastější dotazy
Pedagogové se mohou zorientovat i díky seznamu nejčastěji kladených otázek, kde najdou stručně a jasně formulované odpovědi. Například:
Řeším problémovou situaci. Potýkám se však s neochotou a nezájmem svých kolegů. Co můžu dělat?
Je důležité myslet na to, že vy sami můžete situaci vzít do vlastních rukou. Jsou zde zákonné podmínky, kdy situaci musíte bezodkladně řešit (viz oznamovací povinnost). Vyberte si z kolektivu kolegyni/kolegu, ke kterým máte důvěru, a s nimi situaci komunikujte. Pomoct vám může i vaše školní metodika pro řešení konkrétních situací. Můžete se obrátit i na kontakty uvedené na těchto stránkách.
Webová stránka projektu: https://domunevidis.cz/
Použité zdroje:
Článek Projekt Domů nevidíš učí pedagogy pomáhat dětem z problematického rodinného prostředí autorky Terezy Vaněčkové (Aktuálně.cz)
Webová stránka projektu: https://domunevidis.cz/