Podle zjištění Eurostatu nemělo v roce 2020 v České republice dokončenou střední školu 7,6 % mladých lidí. Rozhodnutí odejít ze školy negativně ovlivní život samotného mladého člověka, ale představuje i velkou zátěž pro státní rozpočet. Je možné předčasným odchodům zabránit? Můžeme je řešit?
Koho se to týká?
- mladí dospělí ve věku 18 – 24 let, kteří nedokončili ani nižší střední vzdělávání (vyučení) a nestudují
- žáci a žákyně středních škol, kteří školu nedokončili (odchod během studia nebo nesložení závěrečné zkoušky)
- žáci a žákyně základních škol, kteří nepokračují v dalším vzdělávání
- žáci a žákyně základních škol, kteří nedokončí základní vzdělávání (odchod v 7. nebo 8. třídě)
Situace v ČR
- Předčasné ukončení základního vzdělávání (ukončení v 7. nebo 8. třídě běžné ZŠ): 4, 5 %.
- Podíl mladých lidí ve věku 18 – 24 let, kteří nedokončili střední školu a ani nestudují: 7,6 %.
- Významné meziregionální rozdíly: NUTS Severozápad (UNL, KV) 17,1 %, Praha 2,7 %.
Vliv na zaměstnanost a příjem
Předčasný odchod ze školy výrazně snižuje pravděpodobnost úspěchu při nalezení zaměstnání, má vliv na kariérní postup, na výši příjmů a tím pádem ovlivňuje pocit celkové životní spokojenosti.
V případě základního vzdělání je pravděpodobnost nezaměstnanosti 24,1 %. Nezaměstnaností pak jedinec stráví celkem 12 let svého produktivního věku a jeho průměrný výdělek bude činit 65 % průměrné mzdy.
Střední vzdělání bez maturity pravděpodobnost nezaměstnanosti snižuje na 7,2 %, celková délka nezaměstnanosti činí 3 roky a 4 měsíce a průměrný výdělek dosáhne na 75 % průměrné mzdy.
K velkému pozitivnímu posunu dochází, když jedinec dosáhne středního vzdělání s maturitou. Pravděpodobnost nezaměstnanosti je 4,6 %, očekávaná délka nezaměstnanosti je už jen 2 roky a 1 měsíc a výše průměrného výdělku se dostává na 99 % průměrné mzdy.
Vliv na ekonomiku jednotlivce i státu
Dosažení alespoň středního vzdělání bez maturity znamená pro jednotlivce zvýšení průměrných celoživotních pracovních příjmů o více než třetinu (8 mil. Kč). Dosažení středního vzdělání s maturitou znamená pro jednotlivce zvýšení průměrných celoživotních pracovních příjmů o více než 60 % (17 mil. Kč).
V důsledku jednoho předčasného odchodu ze vzdělávání přijdou veřejné rozpočty do roku 2067 o cca 13 mil. Kč ve srovnání s úspěšným vyučením. V případě jednoho dokončení střední školy s maturitou by byla celková bilance veřejných rozpočtů vyšší o 22 mil. Kč (nominálně do roku 2067).
Prevence a řešení ve Zlínském kraji
Tématem prevence předčasných odchodů ze vzdělávání se zabývá Centrum kariérového poradenství Zlínského kraje (odkaz vede na portál Průvodce kariérou). V rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje II, registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0018903 a spolufinancováno z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání má na období let 2021 – 2023 naplánovány tyto hlavní aktivity:
Webová stránka s informacemi
Pro zvýšení povědomí o tématu předčasných odchodů a preventivních aktivitách jsme vytvořili a budeme udržovat tuto webovou stránku. Postupně zde budeme zveřejňovat materiály, zprávy, výzkumy a další zdroje informací k tématu. Zároveň zde najdete pozvánky na vzdělávací akce, které se týkají prevence či řešení předčasných odchodů ze vzdělávání.
Série seminářů k problematice předčasných odchodů
Semináře vedly lektorky Vladimíra Šmídková, speciální pedagožka Krajské pedagogicko-psychologické poradny a ZDVPP Zlín a Martina Němcová, specialistka Centra kariérového poradenství. Semináře byly členěny do následujících bloků: uvedení do tématu, možné příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání, fáze předčasného odchodu ze vzdělávání, systémový přístup a prevence, identifikace ohrožených žáků, nástroje k řešení problémů. První blok se uskutečnil v termínech 7. 10. a 4. 11. 2021. Druhý blok se otevřel na jaře v termínech 31. 3. a 21. 4. 2022.
Implementace metody Safe Arrival a nástroje Quo Vadis? na školách Zlínského kraje
Safe Arrival
Zlínský kraj má k dispozici metodu Safe Arrival, která byla vyvinuta v rámci stejnojmenného mezinárodního projektu, který Zlínský kraj realizoval v letech 2013 – 2015. Metoda byla inovována a před postupným zavedením do škol bude ještě dále rozpracována. Vychází se z předpokladu, že předčasný odchod ze studia se odehrává jako proces, nikoli jako jednorázový akt. Metoda je založena na zjištění rizika ještě předtím, než se žák dostane do fáze rozhodnutí a akce. Po zjištění rizikových faktorů musí následovat intervence ze strany školy – návrhy vhodných intervencí jsou součástí metody. Zavedení metody předpokládá zaškolení pedagogických pracovníků škol do problematiky zjišťování rizikových faktorů, hodnocení míry rizika a aplikace intervencí.
Quo Vadis?
Nástroj Quo Vadis? byl vytvořen v mezinárodním projektu Zlínského kraje The SIPP v letech 2017 – 2020 podle britského modelu Grade Predictor. Jde o nástroj online, k jehož použití je nutné mít licenci a bezpečnostní PIN. Nástroj sleduje a analyzuje studijní výsledky žáků, monitoruje jejich pokrok a predikuje budoucí úspěšnost v předmětech nebo oblastech, které škola/pedagog/poradce označí za důležité – například předměty, ze kterých bude žák skládat závěrečnou zkoušku. Pokud Quo Vadis? predikuje neúspěch, je možné včas zasáhnout a nabídnout žákovi pomoc a podporu například ve formě doučování. Tak je možné žáka zainteresovat na procesu jeho vzdělávání a výsledcích, pracuje se s motivací žáka. Zavedení nástroje předpokládá zaškolení pedagogických pracovníků škol včetně distribuce manuálů k použití, dále nákup licencí. Licence je platná vždy jeden školní rok, předpokládá se užití na cca 30 školách, maximálně pak na 40 školách (licence je pro max. 40 škol na 1 rok) ve školním roce 2022/2023.
Kontaktní osobou je Martina Němcová, specialistka Centra kariérového poradenství Zlínského kraj pro oblast prevence předčasných odchodů, e-mail: ckp@kr-zlinsky.cz
Článek byl zpracován s využitím následujících zdrojů informací:
PROKOP, D. a kol. Nerovnosti ve vzdělávání jako zdroj neefektivity. PAQ Research pro Nadaci České spořitelny. Praha 2020
WINKLEROVÁ, L.: Předčasné odchody ze vzdělávání na Frýdlansku a mapování potřeb v lokalitě. MAS Frýdlantsko 2021
NĚMCOVÁ, M.: Bezpečně do budoucnosti. Zlínský kraj 2015