Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Teach less, learn more

Aby bylo české školství efektivní, musí se upravit výuka na pedagogických fakultách, změnit osnovy a učit trochu jinak. „Dobrý učitel by měl v každý okamžik vědět, kde se nachází v procesu učení každý jednotlivý student,“ říká v rozhovoru Martin Roman, někdejší dlouholetý šéf ČEZu a absolvent MA program Effective Learning and Teaching na University College London – Institute of Education. V Anglii k těmto změnám přistoupili už před mnoha lety a jejich školství je efektivnější než české přesto, že pětina žáků má jiný rodný jazyk než angličtinu.

Říkáte, že české školství je neefektivní. Proč tomu tak podle vás je? Kde je problém?

Budu hovořit o školství základním a středním, na to vysoké se necítím být úplně povolán. Máme docela dobrý první stupeň základní školy, dokážeme děti naučit velmi slušně číst, psát a počítat. Problém nastává při přechodu na druhý stupeň a pak na střední školu. Děti škola přestává bavit a také se toho moc nenaučí. Pokud dáte dětem dva roky po skončení střední školy znalostní test, budou si pamatovat jen asi dvě až pět procent toho, co se ve škole učily. Protože se toho učí moc a neefektivně.

Můžete být konkrétnější?

Jak už jsem řekl, největší problém je na druhém stupni a na střední škole, kdy se ve větší míře začínají učit společenské a přírodní vědy. Pokoušíme se do dětí dostat pro ně neabsorbovatelné množství informací. Tím pádem není možnost ani s informacemi pracovat, porozumět jim a kriticky o nich přemýšlet, ale ani se je pořádně naučit. Přestože máme Google, tak některé informace je důležité si uložit do dlouhodobé paměti, a to nejde bez toho, že informaci z ní alespoň pětkrát aktivně vyvoláme. My teoreticky nemusíme znát, že 8 x 8 je 64, můžeme si to poskládat jako 8 x 2 x 2 x 2. Jenže naše operativní paměť dokáže pracovat jen se třemi až osmi informacemi, a pokud si ji zahltíme třemi operacemi, abychom zjistili, kolik je 8 krát 8, tak v ní nebude „místo“ na další informace.

Celý rozhovor naleznete na webových stránkách magazínu Perpetuum.

Autor: Libuše Bautzová
Vložil/a: Jana Cenková