Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu

O portálu Kontakt Mapa webu Registrovat | Přihlásit

Rozšířené
hledání
Fidget spinner na školách
Antistresová pomůcka, tzv. fidget spinner, se kterým se dá točit, házet a provádět nejrůznější triky, se stává hitem. Všech deset nejprodávanějších hraček na e-shopu Amazon.com je verzí oblíbeného spinneru, který si dospělí i děti také sami vyrábí, informuje The Guardian.

Výzkum Katherine Isbister se soustředil na tento fenomén mezi dospělými a autoři se plánují podívat i na dopady u dětí. Výsledky ukazují, že nejde jen o módní výstřelek. Každý, kdo si někdy cvakal s propiskou, se „fidgetingu“ věnoval. Dospělí často referují, že jim antistresové pomůcky umožňují soustředit se na úkoly, při kterých musí dlouho sedět, nebo je uklidňují a navozují uvolněný stav mysli. Každý z nás potřebuje k práci různou úroveň okolní stimulace. Zatímco někdo vyžaduje absolutní ticho, jinému se naopak nejlépe pracuje v hlučném prostředí. Potřeba stimulace se mění i během dne v závislosti na tom, co chceme dělat. A každý si tak reguluje okolní vzruchy podle své potřeby.

Populární hračky zaplavují školy, kde jsou však často zakázány. Výzkum na dopady používání antistresových hraček zatím chybí. V předběžné studii šesťáci nezávisle na sobě vypověděli, že se s hračkou jejich „přístup, pozornost, písemné dovednosti a interakce se spolužáky zlepšily“. U dětí s ADHD jiný výzkum potvrdil, že jejich pohyb (se speciální pomůckou) zlepšuje jejich výsledky při řešení kognitivně náročného Flankerova paradigmatu.

Z těchto výzkumů nejde bez dalších informací odvodit, že používání fidget spinnerů je pro děti ve školách prospěšné. Problémem je především to, že jejich používání vyžaduje oční kontakt. Základem je roztáčení hračky, která se uprostřed drží mezi palcem a ukazovákem. Náročnější triky pak vyžadují i druhou ruku a oční kontrolu. Své využití mohou ve třídě najít antistresové pomůcky jako měkký balónek, chytrá plastelína nebo jiné terapeutické hračky, které oční kontakt nevyžadují. Tým Katherine Isbister proto pokračuje ve výzkumu a snaží se navrhnout vhodný antistresový předmět, který by byl použitelný i ve školách.



Zdroj: Scio, www.scio.cz


Autor:  
Vložil/a: Jana Vodáková