Nová příručka k projektové výuce s praktickými tipy pro žáky i vyučující

9. březen 2023
Mediální výchova
Autor/ka článku: Tereza Knížková
Nová příručka k projektové výuce s praktickými tipy pro žáky i vyučující

Pouze necelá třetina mladých lidí[1] věří tomu, že mohou ve společnosti něco změnit nebo jsou ochotni začít takovou změnu realizovat. I oni ale mohou mít v hlavě nápady, kterým stojí za to věnovat pozornost, podporu a inspiraci. Jak na realizaci vlastního projektu, pomáhá žákům a studentům nová příručka k projektové výuce Kdo jiný? vzdělávacího programu Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni. Je postavena na příkladech aktivit k tématům mediálního vzdělávání, využít ji ale mohou mladí lidé a jejich vyučující i v jiných oblastech výuky.

Na začátku jakéhokoli projektu nemusí být vždy velké peníze, vybavená kancelář nebo zkušenosti profesionálů. Stačí dobrý nápad a chuť se zapojit. I to ukazuje srozumitelná příručka projektů Kdo jiný?. Tu si nyní můžou vyučující, ale i týmy žáků a studentů v tištěné podobě objednat zdarma na portálu JSNS.CZ, kde je k dispozici i v online podobě. Čtenáři v ní najdou především praktické rady, jak zrealizovat své nápady a zorientovat se v projektovým vedení.

Konkrétní doporučení a osvědčené postupy

Příručka je rozdělena do čtyř částí. První seznamuje s aktuálními tématy ze světa médií (zejména s tématy jako dezinformace, konspirace, propaganda, sociální sítě či kyberbezpečí). Jednotlivci i týmy v ní mohou načerpat i inspiraci pro tvorbu vlastního projektu. Další tři části už obsahují přehled praktických tipů a doporučení, které vedou žáky k samotné realizaci projektu.

Příručka představuje seznam konkrétních akcí, které lze využít pro široké spektrum témat (jak na dotazníkové šetření, projekci filmů, uspořádání happeningu, uspořádání debaty s odborníkem i organizaci interaktivního workshopu). Popisuje i jednotlivé fáze projektu – jak dospět od prvotního nápadu skrze nástroje plánování až k realizaci (například jak sehnat finance a zajistit publicitu). V závěru se nachází široký přehled praktických pracovních listů, které týmům i jejich garantům z řad vyučujících usnadní práci na projektu. Na vzniku manuálu se kromě Jedno světa na školách podíleli i další odborníci, konzultaci poskytli také studenti Studentského parlamentu Plzeňského kraje, kteří mají s podobnými projekty zkušenosti.

Mediální vzdělávání a projekt Kdo jiný?

Projekty v publikaci jsou zaměřené především na posilování mediální gramotnosti. Mediálnímu vzdělávání se JSNS věnuje dlouhodobě, zaměřují se na ně i studentské týmy o 35 členech z aktuálního běhu projektu Kdo jiný?. Program, stejně jako příručka, jim předává znalosti a kompetence, jak zrealizovat vlastní projekt, se kterým v oblastech dezinformací, fake news nebo poučeného používání sociálních sítí osloví veřejnost. Studenti tak zvyšují mediální gramotnost nejen sobě, ale také své komunitě nebo svému okolí. Zvláštní důraz je v Kdo jiný? kladen rovněž na mezigenerační a vrstevnické učení a na práci s různými cílovými skupinami (např. seniory).

[1] Výzkum postojů středoškoláků v ČR: výzkum realizoval JSNS v roce 2020 ve spolupráci s agenturou Focus. https://www.jsns.cz/o-jsns/aktuality-a-media/aktuality/774925-jaky-pohled-na-svet-maji-dnesni-studenti-vyzkum-postoju-stredoskolaku-v-cr-2020