V roce 2020 vydala společnost PAQ Research analýzu nerovností ve vzdělávání, kterou vytvořila pro Nadaci České spořitelny. Na problematiku předčasných odchodů se dívá optikou zaměstnanosti a zaměstnatelnosti, příjmů a celkové kvality života těch, kteří vzdělávací systém opustili předčasně.
Ve shrnutí autorky a autoři uvádějí:
- Vzdělávací neúspěšnost (předčasné odchody ze vzdělání, propadání, absence) v regionech závisí silně na rozšíření exekucí a bytové nouze v rodinách, které jsou destabilizující. Tyto faktory vedou ke změnám škol, vyššímu stresu a horšímu prostředí výchovy.
- Nekvalitní a nestabilní bydlení přímo souvisí s problémy dětí ve škole. Děti z chudého prostředí mají dvakrát až třikrát větší šanci, že budou mít problémy ve škole, pokud se hodně stěhují či bydlí na ubytovnách nebo v azylových domech.
- Žák, který dokončí alespoň SŠ, odvede za svůj život do veřejných rozpočtů v průměru o 2,3 – 2,8 milionu Kč víc než žák pouze se základním vzděláním. Když průměrné náklady programů na snížení předčasných odchodů jsou 50 000 Kč na žáka na rok, pak vzhledem k vysokým výnosům z dokončení SŠ stačí, když program pomůže dokončit SŠ alespoň dvěma až čtyřem procentům účastníků.
- Český stát za každou investovanou korunu do programů včasné péče dostane zpět 3–4 Kč. Tyto výsledky odhaduje model, který předpokládá, že program trvá dva roky a má náklady 50–100 000 Kč na žáka za rok, což se přibližné rovná nákladům předškolního vzdělávání v ČR.
- Pro redukci předčasných odchodů ze vzdělávání (nedokončení SŠ) se jako efektivní jeví opatření na straně výběru školy a oboru – asistence se správným výběrem SŠ a motivací k ní, dostatečná kvalita výuky a školního prostředí a opatření na straně psychologie a rodiny – posílení mentoringu a poskytnutí volnočasových aktivit.
Analýza je ke stažení pod článkem.