Národní pedagogický institut České republiky zveřejnil materiály pro školy ke strategickému řízení. Jedním z nich je příručka o koučování pro ředitele škol.
Koučující ředitel školy umí vést rozhovory posilující rozvoj myšlení, kreativitu a využití všech dostupných zdrojů, umožňuje zaměstnancům nalézt skutečné (vnitřní) hodnoty a vytvářet jejich soulad s profesí učitele, preferuje odpovědnost a samostatnost, rád vytváří podmínky pro učení se a růst svých zaměstnanců, pomáhá dosahovat konkrétních cílů školy i jednotlivců, pomáhá uvolňovat strach z odstraňování překážek na cestě k cíli, podporuje radost z objevování a vnitřní motivaci, spouští tvořivost, představivost a intuici, učí hledat souvislosti, pomáhá definovat cestu pro cíle a rozhodnutí druhých.
Obsah dokumentu
- Co je koučink
- Kdo je kouč
- Historie koučinku
- Profese kouče
- Cíle koučinku ve školách
- Přínos koučinku ve školách
- Příprava koučovacího rozhovoru
- Průběh koučovacího rozhovoru
- Co všechno vstupuje do procesu koučování a na co nezapomínejte při tvorbě otázek
- Baterie koučovacích otázek
- Zpětná vazba
- Koučování týmu
- Co brání úspěšnému koučování
- V čem jako ředitel školy využiji koučování
- Příklady dalších technik užívaných v koučování
- Příklad koučovacího rozhovoru
- Koncepce rozvoje školy
- Doporučené zdroje