Řešení životní situace
Víš, které předměty ve škole jsou předměty výchovného zaměření?
Ze všech povinných předmětů tvoří zvláštní skupinu předměty výchovného zaměření. Většinou to bývá tělesná, pracovní, výtvarná a hudební výchova. Někdy však sem mohou patřit i předměty jiné. Jak přesně je to na Vaší škole, zjisti nejlépe u třídního učitele.
Máš jenom 1 nebo 2 nedostatečné z povinných předmětů s výjimkou předmětů výchovného zaměření?
Jestliže máš na konci 2. pololetí nedostatečnou z jednoho nebo dvou povinných předmětů s výjimkou předmětů výchovného zaměření, a současně jsi na daném stupni základní školy ještě neopakoval/a ročník, vykonáš z těchto předmětů opravnou zkoušku. Opravná zkouška je komisionální a koná se v termínu stanoveném ředitelem školy. V každém dni můžeš konat pouze jednu opravnou zkoušku.
V případě úspěšného vykonání opravné zkoušky dostaneš nové vysvědčení s opravenými známkami.
Pokud nevykonáš opravnou zkoušku úspěšně nebo se k ní nedostavíš, zůstává ti původní hodnocení (nedostatečné) a celkově jsi neprospěl/a. Další postup bude stejný, jako bys měl/a více než 2 nedostatečné.
Máš 3 nebo více nedostatečných z povinných předmětů s výjimkou předmětů výchovného zaměření?
Na vykonání opravných zkoušek nemáš nárok, celkově jsi v daném ročníku neprospěl. Následují pak různé možnosti:
- Pokud jsi na daném stupni ještě žádný ročník neopakoval/a, budeš opakovat ročník
- Pokud už jsi na daném stupni některý ročník opakoval/a, postoupíš i přes neprospěch do vyššího ročníku
- Pokud jsi žákem devátého ročníku, můžeš ze základní školy již odejít. Budeš mít splněnou povinnou školní docházku, nebudeš mít však základní vzdělání. Lepší variantou je písemně požádat ředitele školy o možnost pokračovat v základním vzdělávání, zvládnout úspěšně devátou třídu a základní vzdělání tak získat
Další informace k tématu
Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikací, slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady.
Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci 2. pololetí prospěl ze všech povinných předmětů stanovených ŠVP s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených RVP ZV a předmětů, z nichž byl uvolněn. Do vyššího ročníku postoupí i žák prvního stupně ZŠ, který již v rámci prvního stupně opakoval ročník, a žák druhého stupně ZŠ, který již v rámci druhého stupně opakoval ročník, a to bez ohledu na prospěch tohoto žáka.
Související legislativa
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
- Vyhláška č. 48/2005 Sb. O základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
Mohlo by vás zajímat
Další informace o způsobu hodnocení žáka
Chování žáka se hodnotí těmito stupni:
- 1 – velmi dobré,
- 2 – uspokojivé,
- 3 – neuspokojivé.
Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
- prospěl(a) s vyznamenáním,
- prospěl(a),
- neprospěl(a),
- nehodnocen(a).
Žák prospěl s vyznamenáním, jestliže není hodnocení v žádném povinném předmětu stanoveným v ŠVP horší než 2 – chvalitebný a celkový průměrný prospěch ze všech povinných předmětů není vyšší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno stupněm velmi dobré.
Žák prospěl, není-li v žádném z povinných předmětů stanovených ŠVP hodnocen stupněm prospěchu 5 – nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením.
Žák neprospěl, je-li v některém z povinných předmětů stanovených ŠVP hodnocen stupněm prospěchu 5 – nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením nebo není-li z něho hodnocen na konci druhého pololetí.
Žák je nehodnocen, není-li možné žáka hodnotit z některého z povinných předmětů stanovených ŠVP na konci 1. pololetí.