Komunikace ve školství se musí zlepšit. Měla by být srozumitelnější a efektivnější

1. červen 2022
Management
Autor/ka článku: Kristýna Pavlačková
Komunikace ve školství se musí zlepšit. Měla by být srozumitelnější a efektivnější

Covidová pandemie a válka na Ukrajině ukázaly, že stát musí zásadně zjednodušit interní komunikaci ve školách i mezi školami a zřizovateli. Sdělování informací by mělo být napříště mnohem rychlejší, srozumitelnější a efektivnější. Shodli se na tom účastníci panelové diskuse s názvem Jak na komunikaci ve školství?, kterou zorganizoval Aspen Institute CE v rámci konferenčního bloku Děti bez hranic¿ na 62. ročníku Zlínského filmového festivalu.

Potřebu lépe nastaveného vztahu mezi jednotlivými subjekty přinesl nejprve covid-19, kvůli němuž musely být uzavřeny školy a výuka i komunikace s rodiči probíhala distančně. Také s ohledem na současnou situaci, kdy školy začleňují ukrajinské žáky do tříd, potřebují ředitelé a zřizovatelé podporu. Jasná komunikace by však měla probíhat nejen v těchto krizových situacích. Tak, aby všichni zúčastnění aktéři měli kdykoli možnost se zeptat: ředitelé i učitelé, ale i rodiče nebo žáci.

Debatu otevřel a osobně přivítal všechny účastníky prezident Zlínského Filmového Festivalu Čestmír Vančura, celou diskusi moderovala Michala Hergetová.

„Zefektivnění komunikace by měl napomoci střední článek podpory, který ministerstvo školství pilotuje ve dvou regionech – na Semilsku a na Svitavsku. První výsledky naznačují, že jdeme správným směrem,“ uvedl Michal Černý, ředitel Odboru základního vzdělávání a mládeže, MŠMT. Podle jeho slov by mohl střední článek plošně fungovat za dva nebo tři roky.

Andrea Studihradová z Team Komunikace & CSR České spořitelny připomněla, že velké korporace mají pro kontakt se svými partnery a zaměstnanci celá firemní oddělení. „To asi nelze očekávat u malých zřizovatelů škol, nicméně je klíčové, aby komunikace mezi jednotlivými subjekty byla  otevřená, srozumitelná a dobře nastavena. Pak bude vzdělávací systém dobře fungovat,“ přiznala Andrea Studihradová.

S tím souhlasí i Pavlína Ondryášová, ředitelka ZŠ Koryčanské Paseky. „Komunikace je moc složitá a škola funguje jako prostředník, což není vždy vhodné a přenosné,“ míní Pavlína Ondryášová. Základem dobrých vztahů je podle ní srozumitelná komunikace a podpora od zřizovatele.

VYSTUPUJÍCÍ:

  • Michal Černý, ředitel Odboru základního vzdělávání a mládeže, MŠMT
  • Kateřina Francová, náměstkyně primátora města Zlín
  • Michal Kaderka, odborník na krizovou komunikaci
  • Hana Lavičková, ředitelka a zřizovatelka, ZŠ Jinotaj
  • Pavlína Ondryášová, ředitelka, ZŠ Koryčanské Paseky
  • Andrea Studihradová, Team Komunikace & CSR, Česká spořitelna
  • Barbora Vrbová, pracovnice Podpory vzdělávání, Člověk v tísni Olomouc

Záznam z celé debaty najdete na tomto linku na YouTube.

V souborech ke stažení s Vámi sdílíme také brožuru s programem a veškerými informacemi vázající se ke Konferenčnímu bloku Děti bez hranic¿, 62. ročníku Zlínského filmového festivalu.

 

Zdroj: The Aspen Institute Central Europe