Jak se správně naučit anorganické názvosloví v chemii formou hry

13. květen 2020
Odborné předměty
Autor článku: Kateřina Kocháňová
Jak se správně naučit anorganické názvosloví v chemii formou hry

Tento projekt se zaměřuje na problematiku základního chemického názvosloví v anorganické chemii, které se děti učí již na základní škole. Jeho cílem není pochopit názvosloví během jednoho jediného dne, jde spíš o ukázku, jak ho lze vysvětlit zábavnou formou.

Návod, křížovky a rébusy můžou sloužit učitelům jako materiál pro zábavnější učení. Můžou sloužit také široké veřejnosti či rodičům zvídavých dětí k „oprášení“ již dávno zapomenutých znalostí chemického názvosloví. Po přečtení článku „Ber chemii jako hru“ pak na otázku: „Co je CO2?“ s přehledem svým dětem odpovíte: „Oxid uhličitý.“

Dospělí i děti často a rádi řeší různé hlavolamy, křížovky či sudoku. K hlavolamu potřebují logické myšlení, ke křížovkám znalosti ze všech oblastí a k sudoku orientaci a předvídavost. Mnohdy se nejedná o lehké rébusy, a přesto je mají lidé rádi, tráví nad nimi spoustu času  a lámou si nad nimi takříkajíc hlavu. Mě vždy fascinovala chemie, její logika a uspořádanost  a ze všeho nejvíc mě bavilo chemické názvosloví.  O chemickém názvosloví se od spousty lidí dozvíte, že je těžké a nedává smysl. Spoustu lidí k němu má nechuť, a protože je chemie těžká opovrhují touto znalostí. Pojďme proto společně vymýtit mýtus, že je chemické názvosloví těžké a berme ho jako hru, rébus nebo hádanku.

Tak co, máte odvahu jít si zahrát, vyluštit křížovky nebo osmisměrky a přijít tak na kloub chemickému názvosloví? Více naleznete v přiloženém souboru.