Jak rozjíždíme výuku online na Základní škole Střílky

26. březen 2020
Nejzajímavější školní projekty
Autor článku: Tým pedagogických pracovníků ZŠ Střílky
Jak rozjíždíme výuku online na Základní škole Střílky

Rádi bychom se s Vámi podělili o několik postřehů a rad z našich vlastních dosavadních zkušeností. Možná Vám bude připadat, že většinu z toho, už jste někde slyšeli a že někdy „objevujeme objevené“, ale i to patří k procesu učení.

Tady je tedy našich 10 postřehů k zavádění výuky online na malé vesnické základní škole:

  1. Nebojte se toho, určitě to zvládnete. Většina žáků tuto možnost vítá. Po více než týdnu doma, kdy od rodičů slyší, že se „mají učit“ a vlastně nevědí co a proč, je setkání (alespoň virtuální) s výukou a kamarády ze školy velkým zážitkem.
  2. Jako skoro všude, i tady funguje Gaussova křivka. Budete mít tedy nejspíš 20 % nadšených žáků a rodičů, 60 % v pohodě a 20 % problémů. V první vlně systém rozjeďte s těmi 20 a 60 nadšenými a pohodovými. Nenechte si těmi 20 % problematických situací vzít svou energii, čas a nadšení. Až když si budete jistí a bude vše fungovat, pracujte na tom, abyste zapojili i ostatní.
  3. Nám se zatím nejlépe osvědčuje kombinace synchronní a asynchronní výuky. V podstatě využíváme co nejvíc přístupů známých jako „flipped classroom“. To zjednodušeně znamená, že během našeho online setkání nečteme společně učebnici, nevyplňujeme společně další pracovní list, ale žáci předem dostali úkol, co si mají načíst a případně i pracovní list (pokud není k dispozici lepší forma) a během online setkání spíš diskutujeme o tom, co a jak pochopili, analyzujeme jejich řešení a řešíme otázky a podměty žáků.
  4. Berte na výše zmíněné ohled při plánování četnosti sezení. Mějte na paměti, že online výuka je pro vyučující (i pro žáky) náročnější na soustředění než běžná výuka ve třídě a že chcete po žácích ještě i práci a přípravu mimo online čas. Ze začátku platí, že méně je více. My plánujeme vždy od 8:00, od 9:00, od 10:00 a od 11:00 jen 30minutové bloky (které se v praxi stejně natáhnou na 40-45 minut).
  5. Zvládnuté technické zázemí je nutností. Využívejte co nejvíce sdílení a interaktivitu. Pracovní list v PDF je super, ale pro online výuku je daleko lepší cloudově sdílený dokument, či třeba sdílená plocha, kde vidíte zpětnou vazbu. Pokud si dáte tu práci a úkol z pracovního listu zpracujete třeba v podobě Forms (ať už u googlu či u MS) nebo třeba jako kviz na quizizz, získáte skvělou zpětnou vazbu a víte, co řešit s žáky dál.
  6. Různých zdrojů a aplikací je hodně a mnozí poskytovatelé poskytují nyní bezplatné přístupy. Nenechte se ale zahltit, najděte si 2-3 věci a aplikace, které vám vyhovují a těmi začněte. Teprve, když si budete jistí, experimentujte dál. Pamatujte, že ne všichni žáci a rodiče jsou počítačově zdatní, buďte připraveni nabízet i technickou dopomoc.
  7. Sami zjistíte, že některé takzvaně interaktivní učebnice mají ke skutečné interaktivitě daleko a jsou jen více či méně pasivní kopií papírové učebnice, jiné jsou na poměrně dobré úrovni. Mějte na paměti, že samotná interaktivní učebnice vám online výuku „neutáhne“. Aby to mělo smysl, využívejte i další interaktivní řešení.
  8. V naší škole chceme hodně dbát na to, abychom žáky nepřikovali jen a jen k počítačům. Spíš než úkoly typu: vyplň, napiš, vypracuj test atd., se snažíme žákům předkládat také výzvy a otevřené úkoly s více možnostmi řešení. Naši žáci si třeba ručně píšou zážitkové deníky, dostali za úkol zdokumentovat, jak pomáhají s chodem domácnosti, vymýšlejí a natáčejí své rozcvičky, chystáme vyhlášení fotosoutěže, dáváme jim tipy na zajímavé knihy atd.
  9. Online prostředí a sdílení dokumentů je ideální k poskytování zpětné vazby. Dáváme si pozor, aby to nebylo pouze o opravování chyb. Co např. zeleně zvýraznit ty pasáže, které se žákovi obzvlášť povedly a v komentáři to náležitě popsat třeba stylem „tady jsi přesně pochopil podstatu problému a díky tomu použil správný vzoreček“?
  10. Určitě jste dobří učitelé, nebojte se online prostředí, umožní vám být ještě lepšími učiteli. My v něm vidíme i příležitost k dalšímu rozvoji školy. Pro začátek fungujeme po třídách a předmětech, ale na druhém stupni bychom rádi rozšířili možnost pracovat i v týmech podle potřeb a zájmů napříč třídami. Spíš než Přírodopis 8 bychom chtěli nabídnout, že v ten a ten den budeme společně řešit, proč ryby dýchají pod vodou a lidi ne a jak to řeší potápěči. Všichni, kdo mají o toto téma zájem, připojte se. Sami jsme zvědaví, jestli to bude fungovat. Každopádně online výuka je pro nás skvělý zdroj inspirace a růstu.