FoMO syndrom: Jak online svět mění naše vnímaní

3. srpen 2021
Výchovné poradenství, speciální pedagogika a školní psychologie
Autor článku: Online psychologická poradna MOJRA
FoMO syndrom: Jak online svět mění naše vnímaní

Kristýna (18 let): Vždycky jsem patřila mezi ty děcka, které musely mít ty nejnovější telefony a počítače. Za každou cenu jsem chtěla jít s dobou a být pořád „in“. V mých telefonech samozřejmě nikdy nechyběly základní aplikace, související se sociálními sítěmi jako Facebook, Instagram, Twitter a další. Časem jsem na sobě ale začala pozorovat, že s telefonem trávím více a více času, že zkrátka nemůžu přijít o nic nového, co se na internetu stane. Když jsem ho na chvíli dala z ruky, cítila jsem se strašně nesvá. Taky jsem se snažila držet všech trendů, které jsem viděla, i když mi to asi nic extra nepřinášelo. Až potom jsem zjistila, že se může jednat o něco jako je FoMO.

Zkratka FoMO, vychází z anglické fráze „fear of missing out“, v překladu „strach, že něco promeškáme“. Tento syndrom postihuje především mladší generaci, která se narodila do světa plného moderních technologií a poměrně rozvinuté kybernetiky. Váže se totiž na virtuální prostor, konkrétně na internet a sociální sítě.

Dle řady psychologů se jedná o novodobý typ závislosti. Stejně jako u návykových látek totiž lidé, u nichž se FoMO vyskytuje, pociťují nutkání mít telefon neustále u sebe, pořád dokola a dokola projíždět sociální sítě a zjišťovat, co je nového. Co je ale jeho hlavním problémem?

Dokonalost, kam se podíváme

Sociální sítě mění vnímání reálného světa. FoMo je často spojeno s určitou pseudo-vizí dokonalosti. Chceme totiž za každou cenu ukázat, jak jsme krásní, skvělí, co se nám povedlo. Sledujeme tedy příspěvky, fotky, statusy, kde se všichni pyšní a ukazují se v dobrém světle. Pokud pak vyhodnotíme, že je někdo v něčem lepší než my, může to u nás vyvolat pocity méněcennosti, úzkosti nebo dokonce deprese.

To si nemohu nechat ujít

Dalším fenoménem, který s sebou syndrom FoMO přináší je i fakt, že lidé, kteří jím trpí, si nemohou nechat ujít nic, o co se zajímá větší počet osob. Pokud se podíváme na konkrétní příklady – Už jste někdy shlédli film nebo seriál, i když vás osobně vůbec nezaujal, ale vaše okolí se o něm neustále baví a vy chcete být v obraze? Koupili jste si nějakou věc, která je zrovna „in“, i když vlastně nevíte proč? Zúčastnili jste se nějaké události, jen aby vám něco neuniklo? Pokud jste na některou z těchto otázek, nebo dokonce na všechny odpověděli „Ano“, možná se s tímto syndromem potýkáte také.

Jak si pomoci?

Virtuální svět s sebou nepřináší jen to špatné, naopak nám může s bojem proti syndromu FoMO pomoci. V dnešní době existuje řada chytrých aplikací, které kontrolují náš čas strávený na telefonu, včetně jednotlivých sociálních sítí. Je tedy dobré si některou z těchto aplikací stáhnout, čas sledovat a postupně ho redukovat. Samozřejmě nečekejte, že během pár dní snížíte své užívání o několik hodin. Všechno chce svůj čas.

Nenechte se strhnout okolím. Čas, který za den máte, využijte efektivně a tak, jak chcete vy a ne ostatní. Pokud rádi sportujete, zařaďte sport. Pokud jste spíše knihomol, přečtěte si knihu, která vás opravdu zaujme. Nepotřebujete se neustále srovnávat s ostatními. Váš život žijete vy sami a ne společnost kolem vás.

FoMO může být závažným problémem, který ovlivňuje vás i vaše okolí. Jestliže tedy cítíte, že na svou situaci už nestačíte a pozorujete na sobě projevy úzkosti nebo deprese, spojené s kyberprostorem, neváhejte vyhledat odborníka. Pomůže vám vyznat se v nastalé situaci a bude vaší pravou rukou při jejím řešení.

 

Zdroj: Online psychologická poradna MOJRA, www.mojra.cz