Až se sejdeme ve škole: Zlínský kraj přispívá k hladkému návratu žáků do škol

8. duben 2021
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje
Autor článku: Jana Galová
Až se sejdeme ve škole: Zlínský kraj přispívá k hladkému návratu žáků do škol

Jak dobře zvládnout návrat dětí do školních lavic po dlouhé době distanční výuky pomohl pedagogům základních a středních škol webinář „Až se sejdeme ve škole“, který na středu 7. dubna připravil realizační tým projektu Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje.

Akce s velmi aktuálním tématem se zúčastnilo rekordních 280 osob. Lektorky Tereza Berková a Sylvie Stretti z poradny Vigvam sdílely dlouholeté zkušenosti ze své psychologické a terapeutické práce na krizové Lince Bezpečí a spolupráce s mateřskou školou, jeslemi Bambíno a základní školou Square.

„Současná celospolečenská situace je náročná pro všechny, jak pro nás dospělé, tak i pro děti a dospívající mládež. Dopady pandemie v různých rovinách budeme řešit ještě hodně dlouho. Rádi bychom podpořili školy, aby dokázaly pomoci žákům s návratem zpět do klasického vzdělávacího procesu. Aby uměly zvládat nečekané situace, které se mohou ve výuce vyskytnout, případně psychické obtíže, se kterými se děti mohou potýkat při změně formy vzdělávání. Našim cílem a přáním je, aby byli pedagogové schopni skrze empatickou komunikaci a přístup poskytovat žákům potřebnou péči“, sdělila radní Zuzana Fišerová, zodpovědná za školství a kulturu.

Některé z myšlenek, které zazněly:

  • emocionální ladění žáků může být v široké škále, podle zkušeností pedagogů mají děti obavy z návratu do škol, a to z nejrůznějších důvodů (testování, že budou hned zkoušení, budou psát písemky, že nic neumí, některé děti se hodně uzavřely do sebe, nedokážou se vyjádřit, komunikovat, mají strach, zda se nezměnily vztahy za dobu distančního vzdělávání, jestli spolu budou umět mluvit),
  • tipy na první den školy – dát dětem přiměřený prostor k tomu, aby mohly přijít do fyzického prostoru školy a vnímat ji všemi smysly, dát dárek dětem do jejich skříňky, na jejich lavici, vytisknout koláže z fotek, které pošlou dopředu (na téma „jak se měly“), hra (aktivita) vevnitř nebo venku, počítat s opakovanou adaptací při rotační výuce,
  • plná adaptace trvá za optimálních podmínek 6-8 týdnů,
  • je dobré zopakovat pravidla pro offline vzdělávání, harmonogram na další období, využívat obrázkové škály pro vyjádření pocitů (např. smajlíci, ovečky), zařadit práci v menších skupinkách (uklidňující prvek), nechat děti mluvit, ale respektovat i to, když mluvit ve třídě chtít nebudou, co nejvíce snížit stres při zkoušení, nabídnout možnosti doučování a další podpory,
  • připravit se na komunikaci s dětmi týkající se náročných témat (úmrtí v rodině, sebevraždy, využít můžete např. video Brené Brown on Empathy), další změny v organizaci výuky (testování, karanténa), nápady na zlepšení psychické pohody (vzkaz pozitivně testovanému spolužákovi, zapojit jej online do rituálů ve třídě),
  • rozvíjet u dětí kritické myšlení, opečovávat sebe a svoje učitele.

Další tipy a užitečné informace najdete v materiálu Až se sejdeme ve škole pro mateřské, základní a střední školy k návratu dětí do škol po izolaci, spojené s pandemií onemocnění Covid – 19, který vznikl ve spolupráci mateřské školy a jeslí Bambíno a základní školy Square, za podpory Poradny Vigvam. Podívat se také můžete na záznam z webináře Až se sejdeme ve škole na Youtube.

Zlínský kraj má s konáním on-line seminářů pořádaných v rámci Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání velmi dobré zkušenosti. V letošním roce se již uskutečnily čtyři webináře pro asistenty/asistentky pedagoga. Až do konce března mohly střední školy využít služeb DigiCovid týmu, který realizoval digitální vzdělávání šité školám na míru napříč celým Zlínským krajem.