5 tipů pro školní nábor v době koronavirové

5. říjen 2020
Management
Autor článku: Aneta Košíková
5 tipů pro školní nábor v době koronavirové

Burzy, dny otevřených dveří, návštěvy škol – o to všechno mohou střední školy přijít, pokud opět dojde k zavření škol. Nábor se přesune téměř celý do on-line. Je na to vaše škola připravena?

Dvoutýdenní přesun na distanční výuku se může pro některé školy protáhnout kvůli karanténním opatřením nebo zhoršení situace v regionu. V takovém případe školy ztratí komunikační kanály, na které se při náboru žáků spoléhají celé roky.

Pokud vaše škola nemá pevné základy v on-line komunikaci, nezvládne konkurovat ostatním. Proto pro vás přinášíme několik tipů, jak se připravit i na ty nejčernější scénáře letošního náboru. 

1) Web v první roli

Web byl jedním z nejdůležitějších nástrojů školy už před krizí – jde o místo, kde uchazeči a rodiče získají první dojem o škole, zjistí vše o oborech i to, komu mají napsat či zavolat, pokud mají dotazy.

Uchazeči nebudou mít jinou možnost, než začít s pátráním po informacích právě na webu. Co nejvíce jim hledání usnadněte. Zaktualizujte veškeré informace, které by uchazeči měli znát a neponechávejte na webu informace, které nejsou pravdivé.

Na webu byste měli mít samostatnou sekci pro uchazeče, ve které budou:

  • odpovědi na otázky týkající se současné situace (FAQ),
  • kontaktní osoba, na kterou se obracet s otázkami,
  • seznam několika pravdivých a unikátních důvodů proč si vybrat vaši školu,
  • seznam oborů, které vyučujete společně s popisem, co bude uchazeč umět a jaké bude mít uplatnění,
  • či termíny dnů otevřených dveří.

Myslete také na to, že více než polovina všech návštěv proběhne z mobilů – web musí být stejně funkční a hezký, jako na velkém monitoru. Od září musí být váš web navíc přístupný ve smyslu vyhlášky EU (více informací o přístupnosti naleznete v odkazu).

2) Facebook a Instagram

Sociální sítě budou mít letos pravděpodobně největší vliv na počty přihlášek, protože právě zde budou uchazeči trávit velké množství času a právě zde je také můžete efektivně oslovit. Pokud jste ještě nikdy neinvestovali do reklamy, budete muset začít – jen tak zvládnete nahradit chybějící burzy, veletrhy a návštěvy na ZŠ.

I s reklamou ale musíte se svými profily aktivně pracovat a to i tehdy, když neprobíhá výuka. Pro začátek vám doporučíme alespoň pár tipů pro správu Facebooku:

  • publikujte pravidelně, alespoň třikrát týdně,
  • informujte o tom, co děláte a co chystáte,
  • sdílejte projekty a úkoly vašich žáků,
  • nikdy nesdílejte pouze textové příspěvky, vždy použijte obrázek či fotografii v dobré kvalitě,
  • u každého příspěvku musíte vědět, co komunikuje, proč jej sdílíte a komu je určen,
  • dávejte pozor na to, aby váš příspěvek byl relevantní, zajímavý a vyzýval k reakcím – čím větší odezva, tím vyšší je pravděpodobnost, že se váš příspěvek zobrazí vyššímu počtu uživatelů,
  • snažte se vytvářet oboustrannou komunikaci (odpovídejte na komentáře, dělejte soutěže, sdílejte uživatelský obsah).

Druhou sociální sítí, na které musíte být, je Instagram. Facebook v současnosti plní informační a komunikační funkci, Instagram vypráví příběh školy – na těchto sociálních sítích proto musíte komunikovat odlišně. Pokud ještě Instagram nemáte, v našem starším článku se dozvíte, jak na to.

A pokud chcete na těchto sociálních sítích opravdu vyniknout, začněte natáčet videa (například záznamy hodin, prohlídky školy) a tvořit příběhy (stories) na Facebooku i Instagramu.

3) On-line den otevřených dveří

Uchazeči z devátých tříd v průměru navštíví 1,7 dnů otevřených dveří za školní rok. Co to pro vás znamená? Pokud uchazeče na svůj den otevřených dveří dostanete a uděláte dobrý dojem, můžete mít jistotu, že k vám podá přihlášku. Pokud bude vaše škola uzavřena, přicházíte o tu nejdůležitější událost v náboru. 

Co s tím dělat? Udělejte svůj den otevřených dveří online na Facebooku.

Jak na on-line den otevřených dveří?

  • Vyhlaste termín on-line dne na webu a jako událost na Facebooku, ideálně včetně placené reklamy,
  • investujte do mobilního gimbalu (stabilizátoru pro natáčení videa), stojí 2-4 tisíce korun,
  • sestavte si promyšlený scénář, ve kterém budou obsaženy ty nejpodstatnější informace o škole a ukážete nejzajímavější věci,
  • vyberte kameramana s kvalitním mobilem a sežeňte průvodce s darem řeči (např. ředitele školy),
  • natočte videoprohlídku nanečisto, podívejte se, jak vypadá a vylepšete scénář,
  • udělejte živě den otevřených dveří na Facebooku (případně YouTube) a odpovídejte na dotazy, které vám sledující pokládají.

Pokud chcete se scénářem či přípravou pomoc, neváhejte nás kontaktovat. Společně vymyslíme den otevřených dveří, jaký na vaší škole ještě nebyl.

4) Aktualizujte všechny informace o škole on-line

Informace o vaší škole kolují všude po internetu. Zkontrolujte si, zda jsou na Googlu, Seznamu, Mapách či on-line katalozích správné informace. Podívejte se také na recenze vaší školy na těchto místech – v době zvýšené expozice v on-line prostředí budou hrát větší roli, než kdy dřív.

Přemýšlejte také nad optimalizací pro vyhledávače (SEO) – pište články, pravidelně zveřejňujte novinky a aktualizace a mějte správně nastavený web (struktura URL, odkazy, XML mapy apod.). Pokud si vaším webem nejste jistí, nechte si udělat jeho auditNebojte se také vyzkoušet reklamu ve vyhledávačích – české školy ji téměř nevyužívají a právě to může být způsob, jak vyniknout v davu.

5) Vyzkoušejte netradiční formy náboru

Víte, kdo je člověk, se kterým si chtějí uchazeči na dnu otevřených dveří nejvíce popovídat? Současný žák, a po něm hned absolvent. Poznat se se současnými žáky školy mají uchazeči možnost na dnu otevřených dveří nebo při návštěvě na ZŠ.

Jak to ale zařídit při uzavření školy? Využijte některý z nástrojů pro on-line konference, jako je Zoom, Google Hangouts nebo FaceTime. Své žáky s uchazeči propojte pomocí on-line konference. Vyberte 10 žáků a poproste je o spolupráci – budou on-line zodpovídat dotazy uchazečů. To samé pak můžete udělat i s učiteli. 

Víte, že příslušníci generace Z poznají faleš hned na první pohled? Ani při on-line náboru si nesmíte na nic hrát. Informace, které tvrdíte, si snadno ověří přes Google či na sociálních sítích. Jsou zběhlí v digitálním prostředí a snadno ztrácí pozornost u věcí, které jim nepřipadají zajímavé či důležité, proto občas může být skutečný oříšek je oslovit. Více informací najdete v tomto článku nebo v našem novém školení Generace Z.

Se svými uchazeči si chatujte – na web si přidejte plugin Facebook Messengeru nebo využijte Smartsupp – pomocí chatu na webu můžete odpovídat na dotazy uchazečů okamžitě.

Založte FB skupiny pro uchazeče, které propagujte na webu i Facebooku. Do skupiny zvěte všechny, kteří o studium u vás projeví zájem. Můžete ji sami moderovat nebo jen tak nechat běžet. Sdílejte zde aktuální informace o vývoji situace nebo zvěte na on-line události. Uchazeči vám budou vděční – již dnes shánějí své budoucí spolužáky ve skupinách pro prváky.

Nezapomeňte, že pro každou propagaci on-line, ale i tiskové materiály, potřebujete velké množství kvalitních fotografií, které dobře reprezentují vaši školu. Pokud takové fotky nemáte, doporučujeme je pořídit, ještě než se školy definitivně uzavřou. 

A pokud se chcete o on-line marketingu pro školy dozvědět víc, vytvořili jsme v Než zazvoní Akademii internetového marketingu, ve které vás provedeme základy on-line marketingu, naučíme vás pracovat s Facebookem a Instagramem a ukážeme i to, jak fungují efektivní webové stránky školy.

Zdroj: Nezzazvoni.cz