10 tipů pro pomáhající & pečující

10. listopad 2020
Pedagogové
Autor článku: Nevypusť Duši, z.s
10 tipů pro pomáhající & pečující

Aktuální situace kolem Covid-19 představuje novou zkušenost pro všechny z nás. Narůstající opatření, informační zmatek, strach a obavy o své zdraví a zdraví svých blízkých představují silné stresory, které mohou způsobovat značnou nepohodu. Situace je náročná pro všechny a neustále se mění, návrat k normálu je zatím v nedohlednu, proto si naše prožívání zaslouží více pozornosti, než kdy předtím. Víme, že dlouhodobý chronický stres má své dopady na lidské tělo, ovlivňuje fungování jednotlivých orgánů, snižuje imunitu, promítá se do našeho psychického prožívání a může vést k potížím v mezilidských vztazích.

V médiích se neustále mluví o rizikových a ohrožených skupinách. Z hlediska péče o duševní zdraví a syndromu vyhoření představují ohroženou skupinu pracovníci v pomáhajících profesích. Ať jste lékař, zdravotní sestra, sociální pracovník, psycholog, učitel, poradce, nebo dobrovolník, můžete nabýt dojmu, že za žádných okolností nemůžete selhat nebo projevit slabost a čím větší důsledek může způsobit vaše chyba, tím větší tlak na výkon můžete prožívat. V současné době je na osoby pracující v pomáhajících profesích vyvíjen velký tlak, často se jejich pracovní náplň nebo způsob vykonávání profese změnila ze dne na den, práce přibylo, pro někoho může být nebezpečná, pro někoho je náročné, že se podmínky mění z hodiny na hodinu a na nic se nedá připravit.

Pracovníci v pomáhajících profesích jsou také lidé, kteří mohou prožívat celou škálu nejrůznějších emocí, od úzkosti z časového tlaku až po bezmoc a ztrátu smyslu z vykonávání profese.

Jednou ze zásad zdravé psychohygieny je “Být na sebe hodný”. Sebepéče není luxus, který je potřeba si zasloužit, ale měla by být nezbytnou součástí života. Dalo by se říci, že u pomáhajících profesí to platí dvojnásob. Pokud chcete druhým nabízet, musíte mít sami z čeho brát a zásoby pravidelně doplňovat. I profesionálové se potřebují někdy zastavit, najít si čas na své myšlenky, a nemusí se stydět za to, že občas sami potřebují vyhledat pomoc odborníka. Sebelaskavost je dovednost, kterou je možné kultivovat v průběhu celého života a dobrou zprávou je, že nikdy není pozdě začít.

Přečtěte si 10 tipů, jak nevypustit duši v čase, kdy jste tady pro druhé

1. Buďte v přítomném okamžiku

  • při práci s klientem/pacientem se zastavte
  • uvědomte si, kde se nacházíte
  • zaměřte svou pozornost na své smysly a vnitřní prožitky

2. Pozorujte svůj dech a své myšlenky

  • zpomalení dechu vede ke snížení stresu a umožňuje lépe se koncentrovat na to, co je v daný okamžik důležité

3. Buďte k sobě laskaví

  • zaměřte se na to, co prožíváte a cítíte
  • jakékoliv nepříjemné pocity prožíváte, pokuste se laskavě je přijmout a nesnažte se je potlačit, nebo se jim za každou cenu vyhýbat
  • je přirozené, že prožíváte strach, bezmoc, úzkost, vztek, nebo frustraci – neznamená to, že jste slabí, nebo že nemůžete dál vykonávat svou profesi

4. Jednejte, ale šetřete síly

  • situace může trvat velmi dlouho
  • zařaďte do výkonu své profese krátké pauzy, které vám pomohou neztratit se v koloběhu myšlenek a nepříjemných prožitků, nabýt kontakt se sebou a načerpat sílu do náročných chvil
  • při zvládání stresu vycházejte z toho, co se vám osvědčilo v minulosti

5. Pečujte o své tělo i duši

  • dbejte na pravidelný spánek, zdravou stravu, dodržujte pitný režim
  • snažte se vyhýbat nadměrné konzumaci tabáku, alkoholu a kofeinu
  • i když může být snadné ztratit se v povinnostech, uvědomte si, že pro to, abyste byli schopni pečovat o druhé, je ze všeho nejdůležitější postarat se nejdříve o sebe

6. Pěstujte vztahy s blízkými

  • buďte v pravidelném kontaktu s rodinou a s přáteli
  • při absenci osobního kontaktu využívejte technologie

7. Dopřejte si odměnu

  • za svou práci se pravidelně odměňujte, zasloužíte si to
  • dbejte na dodržování malých oblíbených rituálů ještě více, než za obvyklé situace (oblíbený čaj, koupel, barva oblečení)
  • hledejte radost v maličkostech

8. Opřete se o fakta

  • pro odborníky může být náročné orientovat se ve zdrojích stejně tak, jako pro laickou veřejnost a neustálý příval informací může snadno posílit obavy
  • sledujte omezený počet zdrojů
  • vycházejte z ověřených informací

9. Hledejte oporu v týmu

  • pokud je to možné, budujte podpůrnou síť spolu s kolegy, kteří jsou ve stejné situaci, jako vy
  • vzájemně sdílejte, co vás tíží, inspirujte se příklady dobré praxe
  • pokud se nemůžete setkávat osobně, zůstaňte v kontaktu pomocí technologií

10. Máte právo na odbornou pomoc

  • věnujte pozornost varovným signálům toho, že je toho na vás moc (potíže se spánkem, extrémní výkyvy nálad nebo dlouhodobé depresivní stavy, krize ve vztazích, potíže se soustředěním, somatické potíže)
  • pokud cítíte, že jste v dlouhodobé psychické nepohodě, nedokážete zvládat nároky profese a způsobuje vám potíže věnovat se každodenním povinnostem, požádejte o pomoc
  • možností je více, můžete se obrátit na služby krizové intervence, vyzkoušet supervizi, nebo pro sebe vyhledejte dlouhodobou podporu ve formě psychoterapie

Zdroj: Nevypusť Duši, www.nevypustdusi.cz