Podnětnější prostředí na učení jazyků si můžete nasimulovat doma

6. listopad 2019
Studium
Autor článku: Jana Cenková
Podnětnější prostředí na učení jazyků si můžete nasimulovat doma

Lýdia Machová vystudovala tlumočnictví, ale svou kariéru se rozhodla zaměřit na trochu jinou oblast – pomáhá lidem s učením jazyků. Naše vzdělávací systémy podle ní nereflektují, že se cizí jazyky můžeme v dnešní době učit daleko efektivněji, než jak to známe ze školy. Plynule ovládá sedm jazyků, plánuje se učit brazilskou portugalštinu. Přečtěte si v rozhovoru, které prvky jsou podle ní klíčové pro úspěšné a rychlé ovládnutí jazyka.

Jaké máte vlastní vzpomínky na hodiny cizích jazyků v době, kdy jste chodila do školy?

Poměrně dobré, jazyky jsem měla vždy ráda. Ale velmi rychle jsem pochopila, že pokud chci jazyk dobře znát, musím s ním trávit více času, i mimo hodiny ve škole. A to mi, myslím si, hodně pomohlo. Začala jsem chodit na olympiády, ve kterých jsem umisťovala na dobrých příčkách, takže jsem měla dobrou motivaci učit se jazyky i ve volném čase.

Uvědomění, že se jazykům chcete věnovat více, přišlo přibližně v jakém věku?

Přibližně ve čtrnácti letech. Na olympiádách jsem totiž zjistila, že abych v nich byla úspěšná, nestačí mít ve škole jedničku, protože všichni účastníci byli jedničkáři. K učení navíc mě vyprovokovala jedna spolužačka, která měla daleko horší známky než já. Viděla jsem, že si o přestávce četla Harryho Pottera v angličtině. Byla jsem naprosto v šoku. Nemohla jsem pochopit, jak to může zvládat. Vždyť jsme přece ve škole na takové úrovni ještě nebyli! Řekla mi, že tím, že knížku zná, není pro ni tak těžké si ji přečíst znovu, tentokrát v angličtině.

Moment, kdy se člověk začne jazyk učit i ve volném čase a zjistí, jak ho učení baví, je spouštěčem pro daleko efektivnější a zábavnější učení do budoucna. Čím více kontaktu člověk s jazykem má, tím jde učení snadněji.

Celé znění článku naleznete na webu Perpetuum.cz.

Autor: Markéta Popelářová